WordPress Lounge
Conversie webwinkel tips
Home / Overig / Webwinkel conversie tips

Webwinkel conversie tips

Je kunt je omzet op een aantal manieren verhogen: het conversiepercentage van je webwinkel verhogen, of meer bezoekers trekken. In dit artikel gaan we in op een aantal webwinkel conversie tips. Hoe verhoog je de conversie?

Bij een webwinkel zijn twee aspecten belangrijk: het verkeer (aantal bezoekers) en het conversiepercentage (hoeveel bezoekers overgaan tot een aankoop). Het conversiepercentage is gemakkelijk te berekenen met de volgende formule.

Conversie webwinkel tips
Conversie (%) = (aantal bezoekers die een bepaalde actie voltooien / totaal aantal bezoekers) x 100%

Hoe hoog het conversiepercentage van je webwinkel is of hoort te zijn, hangt (gedeeltelijk) af van de niche waarin je actief bent. Gemiddeld zal je op internet een conversiepercentage van 2% – 3% als standaard zien, dan doe je het goed. Ligt je conversie onder de 1%, dan is het tijd voor actie. De conversie van een webwinkel wordt vaak als graadmeter aangehouden als het gaat om de prestaties van een webwinkel. Het verhogen van de conversie kan voor een grote stijging in omzet zorgen, maar hoe kun je de conversie van je webwinkel verhogen? Deze tips zullen je ongetwijfeld helpen.

Conversie verhogen

WordPress WebshopEr zijn veel zaken die de conversie van je webwinkel kunnen verhogen. Talloze onderzoeken staan soms regelrecht tegenover elkaar en als (beginnende) webwinkel eigenaar kan het lastig zijn om door de bomen het bos nog te zien. Niet elke webwinkel is immers het zelfde en dat geldt ook voor webwinkel systemen. WooCommerce bevat veel mogelijkheden om dingen aan te passen, maar niet elk webwinkel systeem is zo flexibel. Wil je het conversiepercentage van je webwinkel verhogen, bekijk de onderstaande tips dan goed.

In marketingtermen gaat het hier om conversie optimalisatie. In andere woorden: het verbeteren van de gebruikerservaring op je webwinkel. Hoe makkelijker en fijner het voor bezoekers is om iets te kopen, hoe meer mensen iets zullen kopen en hoe hoger het conversiepercentage van je webwinkel wordt.

Eén actie per pagina

Op elke pagina moet er één actie zijn die de bezoeker moet voltooien. Dit klinkt gek, maar sommige webwinkels gaan hier de fout in. Als webwinkel eigenaar wil jij dat je bezoekers een product kopen. Dat is je hoofddoel. Het verkrijgen van nieuwsbrief inschrijvingen is een bijzaak, iets dat je kan helpen je hoofddoel (producten verkopen) te bereiken. Zorg dan ook dat dit duidelijk is op je pagina’s! Maak de bestelknop duidelijk, vriendelijk en zorg dat de bezoekers deze gemakkelijk kunnen zien. Inschrijfformulieren voor nieuwsbrieven zijn leuk, maar zorg dat deze de bezoeker niet afleiden. Ook op informatiepagina’s, categorie pagina’s en zelfs op de homepagina moet er maar één actie zijn voor de bezoeker. Help je bezoeker en maak deze handeling duidelijk, zonder opdringerig over te komen.

Winkelwagen buttons
Via innonet.nl

Afrekenen als gast

Ook hier geldt: als webwinkel eigenaar wil je dat bezoekers iets bestellen. Maak het ze zo makkelijk mogelijk! Verplicht bezoekers niet tot het aanmaken van een account. Uit onderzoek is gebleken dat dit erg vervelend kan zijn. Bovendien duurt het langer. Hoe langer het afrekenen duurt, hoe groter de kans is dat je bezoeker stopt. Geef bezoekers de mogelijkheid een account aan te maken en wijs ze op de voordelen, maar geef ze de optie om af te rekenen als gast en verstop deze mogelijkheid niet!

Laadtijd verlagen

Laadtijd WordPressWelkom in de 21ste eeuw. Wachten? Nee, daar hebben we geen tijd voor. Zorg voor een snelle webwinkel. Bezoekers hebben niets aan wachten en diverse onderzoeken hebben bewezen dat dit zeer nadelig is voor de conversie van je webwinkel. Er zijn veel mogelijkheden om de laadtijd van je webwinkel te verlagen, al is dit vaak wel goed geregeld. Webwinkel systemen zoals SEOshop, waar alles al voor je geregeld is, scoren over het algemeen erg goed. Beheer je zelf de hosting, dan zul je vaak harder aan de slag moeten gaan om de laadtijd van je webwinkel te verlagen. Heb je een WordPress webshop, bekijk dan onze WordPress hosting reviews. WordPress Lounge biedt performance optimalisatie aan, neem contact op voor de mogelijkheden.

Bekijk ook: Laadtijd WordPress website verbeteren »

Less is more

Een uitspraak die niet altijd geldt, maar als het om webwinkels gaat wel vaak. Bij het bestellen verplichten veel webwinkels niet alleen het aanmaken van een account, maar vragen ze de bezoeker ook om allerlei (vaak) onnodige informatie. Is het werkelijk nodig het geslacht van je bezoeker te weten? Moet je écht weten hoe oud je bezoeker is? Dit soort onnodige velden worden soms als onprettig ervaren en ze zorgen er alleen maar voor dat het bestelproces langer duurt. Less is more! Bekijk ook deze misvattingen over conversie optimalisatie.

Gratis verzending

Het is niet makkelijk om als beginnende webwinkelier gratis verzending aan te bieden, maar inmiddels is het zo’n standaard geworden voor je bezoekers, dat het bijna een nadeel is geworden in plaats van het voordeel dat het vroeger was. Zorg dat je verzending gratis is en zorg ervoor dat de bezoeker dit kan zien. Je kunt er ook voor kiezen om je producten goedkoper te maken en wél verzendkosten in te voeren, maar over het algemeen worden verzendkosten als minpunt ervaren. Voorkomen dus.

Webwinkel vertrouwen

Vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen…

Fysieke winkels hebben een groot voordeel ten opzichte van webwinkels. De bezoeker ziet de winkel, de verkoper, de producten en na betaling heeft hij/zij het product vaak direct in zijn of haar bezit. Bij online winkelen is dit anders: je betaalt (vaak) vooraf, moet wachten op het product en het gevaar voor oplichting is aanwezig. Het winnen van vertrouwen is erg belangrijk. Dit vertrouwen kun je op allerlei manieren winnen. Denk aan een strakke, goed uitziende webwinkel en goede productfoto’s. Zorg voor Nederlandse teksten en een keurmerk. Ja, keurmerken zijn vaak onzinnig en je betaalt puur voor het logo, maar het verhoogt het vertrouwen van je bezoekers en daar gaat het om. Onafhankelijke reviews helpen ook.

Productinformatie

Het geven van productinformatie zorgt niet alleen voor betere resultaten in Google, maar ook voor extra vertrouwen bij je bezoekers en een hoger conversiepercentage. Vind je schrijven niet fijn of kan je geen neutrale, goede productomschrijvingen schrijven? Besteed het dan uit. Zorg dat je bezoekers informatie kunnen vinden over het product dat je aanbiedt.

Landingspagina’s verbeteren

Webwinkels gaan vaak de mist in op categorie pagina’s. Hier worden veel producten getoond, zonder enige tekst of uitleg. Voeg een korte tekst boven de producten toe en een lange tekst onder de producten. Zo verhoog je het vertrouwen en zorg je voor een betere ervaring op je webwinkel. Het wordt makkelijker voor bezoekers om het juiste product te vinden, doordat ze voldoende kennis hebben van je producten.

Meer conversie optimalisatie tips

Heb je iets aan deze tips gehad en wil jij meer tips om de conversie van je webwinkel te verhogen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Maandelijks ontvang je van ons een e-mail met recente artikelen en ander nieuws.

Jelle van der Schoot

Jelle van der Schoot is eigenaar van internetbedrijf Bootwebs en mede-oprichter van WordPress Lounge. Hij schreef samen met Wouter Postma het boek WordPress - Een inspirerende handleiding.

1 reactie