WordPress Lounge
Meer bezoekers webwinkel
Home / Overig / Meer bezoekers naar je webwinkel

Meer bezoekers naar je webwinkel

Eerder schreef ik over het verbeteren van de conversie van je webwinkel en in dit artikel gaan we kijken naar manieren om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken. Zeker voor beginnende webwinkels wordt dit vaak als een probleem ervaren, terwijl er erg veel mogelijkheden zijn om meer bezoekers te krijgen.

Meer bezoekers webwinkelTwee zaken die tot een hogere omzet leiden zijn het verhogen van de conversie en het trekken van meer bezoekers. Het verhogen van je conversiepercentage hebben we behandeld (lees het artikel hier). Vaak richten webwinkel eigenaren zich tot één van deze twee punten, terwijl het juist belangrijk is om je op beide zaken te focussen. Als beginnende webwinkelier kun je echter beter de nadruk leggen op je bezoekersaantallen. Zonder bezoekers krijg je immers geen bestellingen en zonder bestellingen kun je het conversiepercentage van je webwinkel niet meten. Verwaarloos de tips om je conversiepercentage te verbeteren echter niet!

Bezoekers naar je webwinkel

Er zijn veel verschillende manieren om bezoekers naar je webwinkel te krijgen. Op internet worden vaak betaalde manieren gepromoot, zoals Google AdWords, AdMarkt of Facebook Ads. Voor de korte termijn kun je deze diensten goed gebruiken om waardevol verkeer naar je webwinkel te sturen. Focus je echter ook op de lange termijn: het verkrijgen van (gratis) bezoekers. Dit kan bijvoorbeeld door (hoog) te scoren in Google, de organische zoekresultaten, of door verkeer via andere websites, zoals fora. Bekijk de onderstaande tips eens goed als je meer bezoekers naar je webwinkel wilt sturen.

Lange termijn: SEO

Het verkrijgen van bezoekers zonder dat je per bezoeker betaalt, is erg belangrijk. Dit kun je doen met Google Search, de organische zoekresultaten van Google. Om hoog te scoren in Google moeten je pagina’s in orde zijn. Dit wil zeggen: kwalitatief goede, unieke content, goede productafbeeldingen met titels, relevante links en nog veel meer. De positie van je website in Google wordt bepaald aan de hand van honderden of misschien zelfs duizenden factoren. Wat deze factoren precies zijn en hoe zwaar elk factor meeweegt, wordt strikt geheim gehouden.

Er zijn echter veel artikelen te vinden over SEO op internet waar je erg ver mee kunt komen. Focus je op de bezoeker, dat is wat Google wilt dat je doet. Schrijf unieke teksten (til je webshop naar een hoger niveau met sterke content!) voor je producten die niet vol zitten met keywords, maar écht wat bijdragen. Google wordt steeds slimmer en zal zien dat je teksten goed zijn. Stop er tijd in, je zult het er zeker uit halen. WordPress Lounge biedt ook SEO-diensten aan.

Je kunt ook bezoekers trekken naar je webwinkel door een goede landingspagina te maken voor bepaalde zoektermen. Wil je meer weten over het maken van een landingspagina, bekijk dan deze landingspagina tips.

Lees ook: SEO tips voor je website »

Google SEO

Verkeer via fora

Op een forum zitten vaak mensen die geïnteresseerd zijn in een specifieke productgroep. Denk aan fotografie, beamers of bijvoorbeeld duiken. Advertenties zijn vaak niet toegestaan, maar je kunt wel subtiel een link achterlaten in de handtekening van een bericht. Zorg er wel voor dat je bericht echt iets bijdraagt, anders wordt het als spam gezien en dat heeft alleen maar negatieve gevolgen voor je webwinkel. Via dit linkje komen misschien nieuwe bezoekers naar je webwinkel. Je kunt ook vragen of je kunt adverteren op een forum. Soms is het zelfs zo dat je links in de handtekening van je berichten dofollow zijn, waardoor je er wat SEO betreft ook wat aan hebt.

Offline promotie

Zeker voor lokale webwinkels kan offline promotie erg effectief zijn. Dit kan via stickers, mond-tot-mond reclame of lokale aanbiedingen die alleen voor mensen in één plaats gelden. Uiteraard is dit lastig te realiseren als het gaat om het technische gedeelte, maar maak bijvoorbeeld een kortingscode aan kerstaanbiedingutrecht die voor iedereen geldt. Promoot deze in Utrecht om de mensen een exclusief gevoel te geven. Ook hier geldt: spam niet, overdrijf niet. Alle kleine beetjes helpen.

Vergelijkingssites

Veel mensen zoeken een product op vergelijkingswebsites zoals Kieskeurig.nl, Vergelijk.nl of Beslist.nl. Meld je aan bij deze websites. Kieskeurig en Vergelijk zijn niet gratis, maar Beslist.nl is dat wel. Zeker als je een prijsvechter bent kan dit een zeer effectieve manier zijn om meer bestellingen te krijgen. Denk hierbij wel aan je conversiepercentage!

Vergelijkingssites

Affiliate marketing

Affiliate marketing. Je denkt er misschien niet over na, maar bijna elke website die claimt “informatie te geven aan bezoekers” werkt met affiliate marketing. Denk aan een website over de iPhone 6. Zodra jij de iPhone 6 koopt via een link op die website, ontvangt de website commissie. De hoogte van de commissie verschilt sterk per niche. Is je marge groot genoeg, zet dan affiliate marketing in om meer verkeer naar je webwinkel te krijgen. Je betaalt alleen voor bezoekers als ze daadwerkelijk iets bestellen. Het percentage kun je zelf vaststellen. Populaire affiliate marketing platformen zijn bijvoorbeeld TradeTracker, Zanox en Daisycon.

Lees ook: Affiliate marketing met Daisycon »

Affiliate marketing

Google AdWords, AdMarkt, Facebook Ads

Google AdWords, AdMarkt en Facebook Ads zijn uitermate geschikt om bezoekers die geïnteresseerd zijn in een bepaald product naar je webwinkel te krijgen. Dit geldt vooral voor Google AdWords en AdMarkt, waar je kunt adverteren bij specifieke zoekopdrachten en productgroepen. Facebook Ads kan je advertentie(s) tonen aan specifieke doelgroepen, zoals mannen van 43 die voetbal leuk vinden en in Leiden wonen. Ik zeg maar wat; je kunt zeer specifiek je doelgroep bepalen. Let er bij dit soort betaalde diensten wel op dat je niet te veel geld uitgeeft en dat het wel rendabel is. Geef niet meer uit dan je binnenkrijgt. Verhoog eerst de conversie van je webwinkel voordat je geld uitgeeft en orders verliest door een laag conversiepercentage. Google AdWords en AdMarkt hebben vaak € 50 of € 75 tegoedbonnen, maak hier gebruik van!

Google Adwords

Adverteren op (informatieve) websites

Stel: je verkoopt hondenmanden. Je hebt een webwinkel gebouwd, aan je conversie gewerkt en je hebt al wat bezoekers en wat orders. Je besluit je winst in nieuwe bezoekers te stoppen en gaat op zoek naar manieren om meer bezoekers te krijgen. Een manier om dit te doen, is adverteren op (informatieve) websites. Ga bijvoorbeeld op zoek naar een website over honden en vraag of je een banner mag plaatsen. Ben je goed met design programma’s en kan je best zelf een banner maken, dan kun je het zelf proberen. Zorg ervoor dat je banner er goed uitziet. Dit verhoogt het aantal kliks, het vertrouwen in je webwinkel en dus de effectiviteit van je campagne. Er veel (goedkope) designers te vinden die voor weinig geld een mooie banner voor je kunnen maken. Meet daarnaast ook je campagne en stel jezelf wederom de vraag of het wel rendabel is.

Nog meer bezoekers naar je webwinkel?

Ik hoop dat je wat aan de bovenstaande tips hebt gehad. Wil je nog meer bezoekers naar je webwinkel of wil je meer artikelen zoals deze lezen? Abonneer je dan op de WordPress Lounge nieuwsbrief. Maandelijks ontvang je van ons een overzicht van recente artikelen, nieuws en tips om je webwinkel te verbeteren.

Jelle van der Schoot

Jelle van der Schoot is eigenaar van internetbedrijf Bootwebs en mede-oprichter van WordPress Lounge. Hij schreef samen met Wouter Postma het boek WordPress - Een inspirerende handleiding.

Reageer