WPLounge
Home » WordPress SEO » De bounce rate van je WordPress-website verlagen

De bounce rate van je WordPress-website verlagen

De bounce rate (of het bouncepercentage) is bij blogs vaak hoog. Dat wil zeggen, boven de 50 procent. Wat is bounce rate en hoe zorg je ervoor dat je bounce rate lager wordt? In dit artikel geven we tips om meer pageviews per bezoeker te krijgen.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wat is bounce rate?

De bounce rate van een website is het percentage bezoekers dat één pagina bekijkt en dan weer weg gaat. Bounce rate wordt vaak als iets negatiefs gezien, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. De term “bounce rate” is vaak terug te zien in Google Analytics.

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een artikel hebt dat een bepaalde vraag beantwoordt. Dit artikel wordt goed gevonden in Google, en veel mensen lezen je artikel. Die mensen zijn misschien alleen op zoek naar het antwoord op die vraag, en zodra ze dat hebben gevonden klikken ze weer weg.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Een “bounce” hoeft dus niet per se te betekenen dat een bezoeker je website niet waardeert. Om je een beter beeld te geven van de gemiddelde bouncepercentages op verschillende soorten websites, zie de infographic hierbeneden.

(Bron: blog.kissmetrics.com)
(Bron: blog.kissmetrics.com)

Zoals je ziet is het voor blogs of simpele landingspagina’s heel normaal om een bounce rate van 40 tot 60 procent of zelfs 70 tot 90 procent te hebben. Dit hoeft natuurlijk niet slecht te zijn. Voor een landingspagina is het prima als “slechts” 10 procent van de bezoekers daadwerkelijk iets koopt of zijn mailadres achter laat.

De bounce rate van je website verlagen

Er zijn veel manieren om je bounce rate te verlagen. Een aantal manieren op een rij:

  • Zorg dat je website snel laadt;
  • Zorg voor een duidelijke navigatie op je website;
  • Gebruik een related posts-plugin;
  • Zorg voor voldoende interne links tussen artikelen en pagina’s.

Een snelle laadtijd

Een snelle laadtijd van je WordPress-website is van groot belang. Niet alleen voor een lagere bounce rate, maar ook voor je posities in Google is het belangrijk dat je WordPress-website snel laadt.

Laadtijd van je WordPress-website verbeteren »

Duidelijke navigatie

Zorg ervoor dat je website een duidelijke navigatiestructuur heeft. Het is belangrijk dat bezoekers makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Zorg er dus voor dat je navigatie goed zichtbaar is en dat het duidelijk is.

Gebruik een related posts-plugin (voor blogs)

Wanneer je een weblog hebt, gebruik dan een plugin om gerelateerde artikelen te laten zien onder ieder artikel op je blog. Veel Premium WordPress Themes hebben standaard al een blok met gerelateerde berichten. Heeft jouw website dat nog niet? Lees dan:

5 Plugins voor gerelateerde berichten »

Voldoende interne links

Zorg ervoor dat er genoeg interne links op je website staan. Wanneer ik een artikel voor WordPress Lounge schrijf, dan plak ik op termen als “Premium WordPress Themes” en “Google Analytics” een link naar de relevante artikelen voor die termen. Dit is natuurlijk goed voor de SEO van die pagina’s, maar is ook handig voor bezoekers die meer willen lezen over een van die termen. Doordat er bezoekers zijn die hierop zullen klikken, word je bounce rate ook lager.

Berichten opdelen in meerdere pagina’s

Een andere manier om je bounce rate te verlagen is het opdelen van je (lange) berichten in meerdere pagina’s.

Pagina-opdeling

Berichten opdelen in meerdere pagina’s »

Google Analytics

In Google Analytics kun je de bounce rate op de volgende manieren bekijken:

  • Gedrag > Site-content > Alle pagina’s > Bouncepercentage (inzicht in bounce rate van pagina’s)
  • Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen > Bouncepercentage (inzicht in bounce rate van verkeerstype)
  • Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium > Bouncepercentage (inzicht in bounce rate van verwijzingsverkeer en middelen)
  • Acquisitie > Google Ads > Campagnes > Bouncepercentage (inzicht in bounce rate van AdWords-campagne)

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je een lage bounce rate hebt. Pagina’s met een hoge bounce rate zullen niet echt vindbaar zijn de zoekresultaten van Google (SERP’s). Een hoge bounce rate laat zien dat er meer aan de hand is. Dus volg bovenstaande tips en houdt je Google Analytics account goed in de gaten.

Beoordeel dit artikel

Roger.Overdevest

Roger is een SEO specialist met veel passie voor WordPress

Reageer