WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Gebeurtenissen op je website meten met Google Analytics

Gebeurtenissen op je website meten met Google Analytics

Als je Google Analytics gebruikt, kun je ook “gebeurtenissen” meten op je website. Dit houdt in dat je aan bepaalde elementen op je website een gebeurtenis kunt hangen die je in Google Analytics kunt terugzien. Je kunt bijvoorbeeld een gebeurtenis meten als iemand op een uitgaande link klikt. Gebeurtenissen op je website meten met Google Analytics heet in het Engels “event tracking”. In dit artikel vertellen we je er alles over.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Gebeurtenissen op je website meten met Google Analytics

Een gebeurtenis op je website kan vanalles zijn. Een aantal voorbeelden van gebeurtenissen:

  • Een bezoeker klikt op een link;
  • laat een reactie achter;
  • vult een contactformulier in;
  • of downloadt een PDF.

Deze zaken kun je allemaal als “gebeurtenis” meten. Je moet hiervoor wel wat kennis hebben van HTML en een beetje JavaScript. Als je WordPress gebruikt, dan kun je dit ook bereiken met behulp van de GADWP-plugin. Hier komen we later in dit artikel op terug.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Wil je gebeurtenissen meten met Google Analytics, en wil je dit zelf aanpassen in je broncode? Gebruik dan dit artikel van Google. Als je WordPress gebruikt, lees dan verder.

Als je WordPress gebruikt

Voor WordPress kun je een Google Analytics-plugin gebruiken. Zelf gebruik ik altijd de gratis GADWP-plugin. Deze heeft uitgebreide instellingen waarmee je gebeurtenissen kan “tracken”:

GADWP gebeurtenis tracking

Door de optie “Track downloads, mailto, telephone and outbound links” aan te zetten, kun je instellen dat uitgaande links, downloads en andere links gemeten worden als gebeurtenis.

Daarnaast heb ik ook “track affiliate links” aangezet. De “Affiliate regex” bepaalt vervolgens met welk pad affiliate links beginnen. In het geval van WPLounge beginnen alle affiliate links met /ga/.

Je kunt ook instellen dat ingevulde formulieren als “gebeurtenis” worden gezien. Hiervoor zet je “track form submit actions” aan. De plugin doet de rest. Vervolgens klik je op “Wijzigingen opslaan” en vanaf dat moment worden deze gebeurtenissen automatisch gemeten.

Gebeurtenis-rapporten in Google Analytics

Je vindt de gebeurtenissen nu ook terug in Google Analytics. Je vindt ze op twee plekken in je Google Analytics-rapportages.

Realtime gebeurtenissen

Je kunt gebeurtenissen testen (en “live” bijhouden) door gebruik te maken van Realtime Analytics. Open het “Realtime”-rapport in Google Analytics en kies vervolgens voor “Gebeurtenissen”. Klik nu op één van de links die je hebt ingesteld als gebeurtenis, of vul een formulier in. Controleer nu of er een gebeurtenis binnenkomt in Realtime Analytics:

Gebeurtenis tracking Realtime Google Analytics
Gebeurtenis in Google Analytics na een ingevuld formulier

In het voorbeeld hierboven heb ik een reactieformulier onderaan een artikel ingevuld. Deze gebeurtenis kwam in Google Analytics binnen met de gebeurteniscategorie “form” en de gebeurtenisactie “submit”.

Gebeurtenis-rapporten

Onder Gedrag > Gebeurtenissen > Overzicht vind je je gebeurtenissen ook terug. Hier kun je alle gebeurtenissen bekijken in een bepaalde periode.

Gebeurtenissen overzicht Google Analytics
Gebeurtenissen-overzicht Google Analytics

Zoals je kunt zien hebben er (in de geselecteerde periode) 7.297 gebruikers op een uitgaande link (outbound) geklikt en 1.977 gebruikers op een affiliate link. Daarnaast is er 266 keer een bestand gedownload door onze bezoekers. Door vervolgens links op “Gebeurtenislabel” te klikken kan ik zelfs precies zien op welke links er geklikt is:

Gebeurtenislabel Google Analytics
Gebeurtenislabel Google Analytics

In de screenshot heb ik deze labels onzichtbaar gemaakt, maar daar kan ik dus de URL’s van onze top 10 affiliate- en uitgaande links bekijken.

Dit is zeer nuttige informatie. Door deze gegevens te vergelijken met bijvoorbeeld de affiliate-opbrengsten van een bepaalde partij, kan ik bekijken of ik misschien meer (of minder) affiliate links moet toevoegen aan mijn artikelen.

Een gebeurtenis als conversie(doel) instellen

Je kunt een gebeurtenis ook als conversie(doel) instellen. Hoe je een conversie instelt met Google Analytics lees je natuurlijk in ons artikel Conversiedoelen instellen in Google Analytics.

Conclusie

Met de gebeurtenis-tracking (event tracking) feature in Google Analytics kun je allerlei handige informatie meten die standaard niet gerapporteerd wordt. Zo kun je precies zien op welke links er geklikt wordt, welke bestanden er gedownload worden. Je kunt deze gebeurtenissen ook als “conversie” instellen. Voor meer informatie daarover lees je ons artikel Conversiedoelen instellen in Google Analytics.

Beoordeel dit artikel:

[ratings]