WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Wat is Realtime Analytics?

Wat is Realtime Analytics?

Google Analytics heeft een speciale functie waarmee je “live” kunt zien hoeveel gebruikers er op je website zitten. Deze functie heet “Realtime Analytics”. Je kunt deze feature gebruiken om je trackingcode te testen, maar ook om direct te zien hoeveel bezoekers je nieuwste content aan het bekijken zijn, bijvoorbeeld nadat je deze op Facebook hebt gedeeld of een e-mail nieuwsbrief hebt verstuurd. Maar wat is Realtime Analytics precies en wat kun je er nog meer mee doen?

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wat is Realtime Analytics?

Met Realtime Analytics kun je actuele activiteiten op je website of in je app bijhouden. De realtime-rapporten worden “live” bijgewerkt aan de hand van de activiteit op je website. Binnen een paar seconden nadat een bezoeker je website opent, zal deze “hit” zichtbaar worden in Realtime Analytics. Je kunt bijvoorbeeld zien:

  • Hoeveel mensen er op dit moment op je website zitten;
  • welke pagina’s er op dit moment bekeken worden;
  • uit welke steden deze bezoekers komen;
  • welke bezoekers er op dit moment converteren (conversie meten);
  • en nog veel meer.
Wat is Realtime Analytics in Google Analytics?
Realtime in Google Analytics

In de bovenstaande GIF kun je zien hoe “realtime” er uit ziet. Links kun je zien hoeveel actieve gebruikers er op dit moment op je website zitten, en rechts kun je per minuut en zelfs per seconde zien hoeveel paginaweergaven er plaats vinden. Als je verder naar beneden scrollt, kun je zien op welke pagina’s er op dit moment bezoekers actief zijn en uit welke plaatsen je bezoekers op dit moment afkomstig zijn:

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
Realtime Analytics
Actieve pagina’s en locaties van bezoekers.
Waar komen bezoekers vandaan?
Waar komen bezoekers op dit moment vandaan?

Zoals je in de eerste screenshot hebt gezien, kun je ook zien wat voor apparaat je bezoekers gebruiken, bijvoorbeeld een desktop-computer, smartphone of tablet. Je krijgt ook een indicatie te zien van hoe je bezoekers op je website terecht zijn gekomen. Je vindt hier “verwijzingen” van andere websites, maar ook statistieken over eventuele sociale media waar bezoekers vandaan komen. Als je bijvoorbeeld net iets op Facebook hebt gedeeld, kun je met “Realtime” zien hoeveel bezoekers er op dat moment uit Facebook afkomstig zijn.

Waar gebruik je Realtime Analytics voor?

Realtime Analytics is een leuke feature, maar in de praktijk gebruik je het vooral als je veel bezoekers hebt. Het is dan leuk om te bekijken hoe veel bezoekers er nu op je website zitten. Als je zoals WPLounge veel bezoekers hebt, dan zit er altijd wel iemand op je website. Bij ons is het niet ongebruikelijk om 10 tot wel 30 actieve gebruikers op één moment te hebben. Vooral na het uitsturen van een nieuwsbrief en het delen van onze content op social media zien we het aantal actieve gebruikers omhoog schieten. Het is leuk om hiernaar te kijken, maar verder schiet je er niet heel veel mee op.

Waar Realtime Analytics zich wél goed voor leent is het testen van bepaalde tracking-instellingen. Als je bijvoorbeeld een conversiedoel hebt ingesteld in Google Analytics, dan kun je met Realtime Analytics controleren of je dit goed hebt ingesteld en of conversies goed gemeten worden.

Beoordeel dit artikel:

[ratings]