WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Gedragsstroom in Google Analytics

Gedragsstroom in Google Analytics

Je hebt in onze Google Analytics handleiding kunnen lezen over de verschillende pagina-rapporten in Google Analytics en welke nuttige informatie je daarmee kunt achterhalen. Een andere handige feature van Google Analytics is “gedragsstroom”. Hiermee kun je precies zien welke route je bezoekers afleggen op je website. In dit artikel laat ik je de Gedragsstroom in Google Analytics zien.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Gedragsstroom in Google Analytics

Je vindt het Gedragsstroom-rapport in Google Analytics onder Gedrag > Gedragsstroom:

Gedragsstroom Google Analytics
Gedragsstroom Google Analytics

Je kunt in deze “grafiek” per pagina zien welke route je bezoekers afleggen. Het rode gedeelte achter iedere pagina staat voor bezoekers die je website weer verlaten. De grijze lijnen laten zien welke route andere bezoeker afleggen (de bezoekers die wél op je website blijven).

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »
Lees meer over Divi.

Je kunt ook een pagina selecteren en het verkeer vanaf die pagina “markeren”. Zo krijg je een meer gedetailleerd overzicht van de verkeersstroom vanaf die pagina. Hoe dat er uit ziet, zie je in de onderstaande screenshot:

Gedragsstroom vanaf pagina

Deze informatie kan nuttig zijn om te achterhalen hoe je bezoekers zich over je website “bewegen”. Naar welke pagina klikken bezoekers door en bij welke pagina’s haken ze af? Dat soort informatie kan je helpen met het vertellen van een verhaal op je website. Je kunt bijvoorbeeld proberen om twee pagina’s beter op elkaar te laten aansluiten als je merkt dat veel mensen van de ene naar de andere pagina gaan. Zo verhoog je de relevantie van je pagina’s voor je bezoekers en houd je je bezoekers misschien wel langer op je website.

Gedragsstroom per verkeersbron

Je kunt óók een andere dimensie kiezen als eerste stap van de gedragsstroom:

Gedragsstroom per bron Google Analytics

Zo kun je achterhalen of bezoekers uit verschillende verkeersbronnen (zoals “Google) een andere route afleggen.

Belangrijk om te weten

Om een goed beeld te krijgen van de gedragsstroom van je bezoekers, kun je het beste een grote periode analyseren. Dit doe je door rechts bovenin Google Analytics een groot datumbereik te selecteren. Zo wordt het rapport opgebouwd met meer data en krijg je dus een betrouwbaarder beeld van de gedragsstroom op je website.

Beoordeel dit artikel:

(2 ratings, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Advertenties

Blijf op de hoogte!