Wil je meer informatie over de verschillende pagina’s op je website? Gebruik dan de Pagina-rapporten in Google Analytics. Je kunt zo bijvoorbeeld veelbezochte pagina’s achterhalen in Google Analytics of bekijken welke pagina’s juist helemaal geen bezoekers ontvangen. Het rapport “Alle pagina’s” biedt je de mogelijkheid om veel informatie te vinden over de pagina’s op je website en hoe bezoekers je website gebruiken. Je vindt dit rapport in Google Analytics onder Gedrag > Site-content > Alle pagina’s.
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Pagina-rapporten in Google Analytics
In dit rapport vind je informatie over alle pagina’s van je website. De lijst met pagina’s wordt standaard gesorteerd op het aantal “paginaweergaven” (in de door jou geselecteerde periode). Je kunt deze sortering zelf wijzigen door op één van de andere kolommen te klikken. Denk hierbij aan de “gemiddelde tijd op pagina” of het bouncepercentage.
Standaard worden er door Google Analytics tien pagina’s getoond. Je kunt onderin bepalen hoeveel rijen je wilt weergeven. Als je hier voor “100” kiest dan krijg je een lijst van je honderd meest bekeken pagina’s. Je kunt per pagina ook zien wat het bouncepercentage en het uitstappercentage is. Daarnaast zie je hoevaak een pagina het “instappunt” voor een bezoeker is geweest. Ook handig: je kunt zien hoe lang bezoekers gemiddeld op een bepaalde pagina doorbrengen.
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
Bestemmingspagina’s
Onder Gedrag > Site-content > Bestemmingspagina’s vind je informatie over je bestemmingspagina’s. De bestemmingspagina is de eerste pagina waarop een bezoeker terechtkomt. Dit kan dus per bezoeker anders zijn. De een komt bijvoorbeeld binnen op de home-pagina en de ander op een blogartikel.
Dit rapport bevat zeer nuttige informatie. Als jij een pagina hebt waar veel bezoekers je website “binnenkomen” en je ziet dat deze pagina een heel hoog bouncepercentage heeft, dan kun je deze pagina optimaliseren om bezoekers langer op je website te houden.
Uitstappagina’s
Waar bestemmingspagina’s je vertellen waar bezoekers op je site binnenkomen, kan het rapport “Uitstappagina’s” je meer vertellen over de pagina’s waar (veel) bezoekers je website weer verlaten. Je vindt dit rapport onder Gedrag > Site-content > Uitstappagina’s. De pagina’s in dit rapport worden standaard gesorteerd op het totaal aantal “uitstappen”. Ik zelf sorteer dit rapport altijd op “uitstappercentage”. Het is namelijk logisch dat pagina’s die veel bezocht worden ook meer “uitstappen” hebben. Het percentage vertelt je hoeveel bezoekers er uitstappen, maar dan relatief aan het aantal paginaweergaven.
Maar voordat ik sorteer op “Uitstappercentage”, voeg ik een filter toe om pagina’s met weinig paginaweergaven uit het rapport weg te filteren:
Pagina’s die maar één keer zijn bekeken in een bepaalde periode zijn voor dit rapport niet heel relevant, omdat het uitstappercentage dan bijvoorbeeld 100% kan zijn. Dat geeft geen realistisch beeld. Nadat ik dit filter heb toegepast, sorteer ik op “uitstappercentage”:
Nu krijg ik een goed beeld van pagina’s waar veel mensen mijn website weer verlaten. Deze informatie kan ik nu gebruiken om deze pagina’s te optimaliseren. Een pagina met een hoog uitstappercentage kan ik gaan analyseren om te bekijken waarom veel gebruikers op deze pagina afhaken. Hele nuttige informatie om je website mee te verbeteren én om gebruikers langer op je website te houden.
Beoordeel dit artikel:
[ratings]