WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Geografische rapporten (Geo) in Google Analytics

Geografische rapporten (Geo) in Google Analytics

Het onderdeel Geo (geografie) is één van de meest uitgebreide onderdelen van het “Doelgroep”-menu in Google Analytics. Onder “Geo” vind je alle informatie over de taal en locatie van je bezoekers. Deze informatie kan erg nuttig zijn om te bepalen of je jouw doelgroep bereikt en waar deze zich bevindt.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Geografische rapporten (Geo) in Google Analytics

Onder het kopje Doelgroep > Geo in Google Analytics vind je twee subonderdelen:

  • Taal
  • Locatie

De meest uitgebreide van de twee is het “Locatie”-rapport. Hier vind je veruit de meeste informatie over waar je bezoekers vandaan komen. We zullen beide onderdelen op deze pagina uitgebreid toelichten.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »
Lees meer over Divi.

Taal

Onder Doelgroep > Geo > Taal vind je in Google Analytics alle informatie over de taal van je bezoekers. Hier moet wel bij gezegd worden dat Google Analytics de “taal” van je bezoekers bepaalt aan de hand van de taal die ze hebben ingesteld in hun browser. Het kan dus goed zo zijn dat een Nederlander zijn browser in het Engels heeft ingesteld. Deze bezoeker kan dus bijdragen aan “en-us” (Amerikaans Engels) als taal, terwijl Nederlands eigenlijk de primaire taal van deze bezoeker is.

Taal in Google Analytics

Zoals je in de bovenstaande screenshot kunt zien kun je zien hoeveel bezoekers je per taal ontvangt. Daarnaast kun je zien hoeveel van die gebruikers nieuw is, en wat het bouncepercentage van deze bezoekers is. Hele nuttige informatie om te bepalen of je bijvoorbeeld een meertalige website moet bouwen. Als je veel Duitse bezoekers op je website hebt en het bouncepercentage ligt voor die groep heel hoog, dan zou je kunnen overwegen om de Duitse taal aan je website toe te voegen.

Locatie

Het meest uitgebreide onderdeel van “Geo” in Google Analytics zijn de “Locatie”-rapporten. Je vindt deze onder Doelgroep > Geo > Locatie. Hier vind je alle informatie over de locatie van de gebruikers op je website. Je kunt zien uit welke landen je bezoekers komen, maar zelfs verder inzoomen op regionaal en stedelijk niveau. Enorm handig als je snel wilt achterhalen hoeveel van je bezoekers uit de Randstad komen of hoeveel bezoekers uit Amsterdam komen. Als je een internationale website hebt kun je zelfs achterhalen uit welk continent de meeste bezoekers komen.

Landen

Geo Locatie in Google Analytics
Wereldkaart in Google Analytics

Het eerste dat je ziet als je dit rapport opent is een grote, interactieve wereldkaart. Uit de landen die grijs zijn komen geen bezoekers. De blauwgekleurde landen hebben wél bezoekers geleverd. Hoe donkerder blauw een land gekleurd is, hoe groter het aandeel van de bezoekers dat uit dit land afkomstig is.

Regio’s

Wanneer je op een land klikt, zal Google Analytics op dat land inzoomen en je informatie geven over de verschillende regio’s waar je bezoekers vandaan komen. In het geval van Nederland krijg je een kaart te zien van de twaalf provincies. Ook hier kun je weer met je muis overheen bewegen om snel te zien hoeveel bezoekers er uit een bepaalde provincie afkomstig zijn.

Provincies Google Analytics

Afhankelijk van het land waar je op inzoomt zullen provincies worden getoond of juist regio’s. In de VS bijvoorbeeld, zullen eerst de staten van Amerika getoond worden, maar kun je vervolgens nog verder inzoomen op “grootstedelijk gebied”:

Grootstedelijk gebied in Google Analytics
Grootstedelijk gebied in Google Analytics

Dit verschilt per land. Als je in Nederland een bepaalde provincie aanklikt zal Google Analytics direct overgaan op het “Plaatsen”-overzicht (steden waar je bezoekers vandaan komen).

Plaatsen (steden)

Wanneer je kiest voor het “Plaatsen”-rapport onder Geo > Locatie, kun je per stad zien hoeveel bezoekers er vandaan komen. Iedere cirkel op de kaart staat voor een plaats. Hoe groter (en donkerder) de cirkel, hoe meer bezoekers er uit die plaats afkomstig zijn. In het geval van WPLounge komt de top vier steden precies overeen met het aantal inwoners van die steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en dan Utrecht.

Plaatsen (steden) in Google Analytics
Plaatsen (steden) in Google Analytics

Continenten

Je kunt ook per continent bekijken hoeveel bezoekers er vandaan kwamen. Google Analytics verdeelt de wereld in vijf continenten: Europe, Americas, Asia, Africa en Oceania. Noord- en Zuid-Amerika vallen hierbij beiden onder “Americas”.

Continenten in Google Analytics
Continenten in Google Analytics

Subcontinenten

Als je dieper inzoomt dan continenten, kun je in Google Analytics de verschillende subcontinenten bekijken waar bezoekers vandaan komen. Voorbeelden van een subcontinent in Google Analytics zijn Western EuropeSouthern Europe, Eastern Europe en North America.

Subcontinenten in Google Analytics
Subcontinenten in Google Analytics

Meer informatie over Geografische gegevens

De geografische rapporten in Google Analytics zijn over het algemeen vrij nauwkeurig. Toch moet je de rapporten met een korreltje zout nemen, vooral als je naar het aantal bezoekers per stad of per provincie gaat kijken. Deze gegevens zijn vaak niet volledig accuraat, doordat veel bedrijfspanden gebruikmaken van een VPN, waardoor het net lijkt alsof die bezoekers uit een andere stad komen.

Beoordeel dit artikel:

(2 ratings, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Advertenties

Blijf op de hoogte!