WPLounge
verkoopprestaties e-commerce google analytics
Home » Google Analytics handleiding » Verkoopprestaties in het e-commercerapport Google Analytics

Verkoopprestaties in het e-commercerapport Google Analytics

Google Analytics heeft diverse e-commercerapporten. Maar wat is het rapport verkoopprestaties precies, en hoe kun je het gebruiken? In dit artikel leg ik je uit wat het rapport verkoopprestaties inhoudt en hoe je dit slim kunt gebruiken als je een webshop hebt.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Het verkoopprestatierapport is een handige Google Analytics-tool voor het evalueren van omzet en totale omzet binnen een bepaalde periode. Door de grafische weergave van de verkoopprestaties in de gaten te houden, kun je in één oogopslag zien of je jaar op jaar meer omzet genereert, er sprake is van seizoensgebondenheid en andere verkooptrends.

Waar vind je het rapport verkoopprestaties?

Onder conversies > e-commerce > verkoopprestaties in Google Analytics vind je e-commercerapporten met product- en transactiegegevens, de opbrengst, het aantal en andere gegevens. Maar om dit in te kunnen zien, is het belangrijk dat je e-commerce hebt ingesteld voor jouw website. Hoe dit werkt lees je verderop in dit artikel.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Hoe het rapport verkoopprestaties werkt

Het Google Analytics-verkoopprestatierapport toont een aantal belangrijke statistieken: totale omzet, de totale belastingkosten van transacties, de totale verzendkosten en het restitutiebedrag en het aantal verkochte eenheden in totale e-commerce transacties. Het presenteert zowel numerieke gegevens als grafische weergaven van die gegevens, waardoor het gemakkelijk is om zowel ingrijpende trends als specifieke metrische verschuivingen te zien.

verkoopprestaties e-commerce google analytics

Optimaliseren aan de hand van verkoopprestaties

Het verkoopprestatierapport laat zien op welke dagen jouw online winkel de meeste inkomsten heeft opgeleverd. Dat is enorm nuttig voor het maken van gerichte reclame- en marketinginitiatieven, promoties en zelfs productaanbiedingen. Maandelijkse verbetering van de omzet, gemiddelde bestelwaarde en conversie zijn tekenen van een groeiend bedrijf.

Als uit het rapport blijkt dat het grootste deel van jouw verkopen in het weekend plaatsvindt, kun je jouw advertentiestrategie bijvoorbeeld aanpassen aan klanten die in het weekend aankopen doen. Als het rapport een algemene trend aangeeft in de richting van de zomermaanden die de meeste inkomsten genereren, kun je hierop inspelen. 

Hoe het rapport te maken?

  1. Schakel Google Analytics e-commerce tracking in;

Als je e-commerce gegevens in Analytics wilt zien, dan die je eerst E-commerce tracking in te schakelen. Dit doe je in twee stappen:

  • E-commerce in uw rapporten inschakelen in de beheerdersomgeving van Google Analytics. Zie afbeelding hieronder.
  • Code toevoegen aan de bedankpagina van je site om e-commercegegevens te verzamelen. Je kunt dit alleen uitvoeren als je ervaring hebt met HTML en coderen in JavaScript, of als je hulp hebt van een ervaren webontwikkelaar.E-commerce instellen Analytics

2. Controleren implementatie

Zodra de code aan de bedankpagina is toegevoegd, komen de statistieken binnen in Google Analytics. Als er dagelijks aankopen worden gedaan in jouw webshop, zal je vaak dezelfde dag nog statistieken ontvangen.

3. E-commerce rapporten

Nu kun je een paar statistieken op hoog niveau bekijken. In Google Analytics biedt het overzicht ‘e-commerce’ interessante statistieken over omzet en bestellingen (Conversies > E-commerce > Overzicht).

  • E-commerceconversieratio: het percentage sessies (website bezoeken) dat resulteert in aankopen;
  • Transacties: totaal aantal aankopen gedaan via de site;
  • Opbrengsten: totaal uitgegeven bedrag;
  • Gemiddelde bestelwaarde: het gemiddelde verdiende omzetbedrag voor elke bestelling;
  • Unieke aankopen: aantal keren dat een individueel product (of een groep producten) was opgenomen in een transactie.

E-commere overzicht Analytics

Succes!

Je hebt nu meer inzicht in de gegevens van jouw website. Dat betekent dat je kunt starten met het optimaliseren van je website. Veel succes!