WPLounge
Google Search Console CRO

CRO

CRO staat voor Conversion Rate Optimization, oftewel: conversieoptimalisatie.

Wat betekent CRO?

Conversion Rate Optimization is een proces waarin je je website stapsgewijs optimaliseert voor het behalen van gewenste conversies. En wat zijn dan gewenste conversies? Dat ligt er maar net aan wat het doel is van je website. Het doel is in ieder geval het maximale uit je websitebezoekers te halen.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wat is een conversie?

Zoals ik zojuist al aangaf, een ‘gewenste’ conversie kan verschillen voor verschillende soorten websites. Zo heeft een blogwebsite dat inkomsten uit reclames haalt vaak andere conversiedoelen dan een webshop waarop verschillende producten worden verkocht. Een conversie is een bepaalde actie die een webbezoeker uitvoert. Er zijn talloze actiepunten die een gebruiker kan uitvoeren op een website, waaronder:

  • het aanmelden voor een nieuwsbrief;
  • het aanvragen van een offerte;
  • het klikken op een knop;
  • het toevoegen van een product aan de winkelmand;
  • het afrekenen van een geplaatste bestelling.

Een conversie is dus een bepaalde gewenste handeling die wordt uitgevoerd door een bezoeker.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Waarom is CRO belangrijk?

Je hebt waarschijnlijk veel tijd en moeite gestoken in het maken van een mooie website. Daarna heb je veel aandacht besteed aan SEO en/of SEA om daadwerkelijk bezoekers te krijgen naar je website. CRO is het proces dat in werking treedt op het moment dat een bezoeker op je website terechtkomt.

Hoe werkt conversieoptimalisatie?

Conversieoptimalisatie is dus het verbeteren van je website om een bezoeker een bepaalde gewenste actie te laten verrichten. De stappen die zo’n bezoeker doorloopt om de gewenste actie uit te voeren wordt een funnel genoemd. Een funnel is een trechter. Je begint namelijk met een grote groep (alle websitebezoekers), en gaandeweg wordt die groep kleiner totdat je de groep overhoud die worden geconverteerd.

Zo zijn er vijf verschillende onderdelen waaruit deze trechter bestaat:

  1. Bezoekers
    Dit zijn de mensen die op je website terechtkomen.
  2. Leads
    Dit zijn je potentiele klanten: ze zijn bekend met jouw bedrijf.
  3. Prospects
    Dit zijn potentiele klanten die dichtbij een aankoop zijn. Zij zijn al vaker op jouw website terechtgekomen en zijn dichtbij het doen van een aankoop.
  4. Klanten
    Dit zijn bezoekers die een aankoop hebben gedaan.
  5. Terugkerende klanten
    De laatste en een vaak vergeten stap van de funnel: de terugkerende klanten. Hier zorg je ervoor dat klanten vaker terugkomen naar jouw site om aankopen te doen.

CRO funnel

Thomas van Duijn

Reageer

Partners