WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Realtime Google Analytics tutorial

Realtime Google Analytics tutorial

Eén van de leukste features van Google Analytics is Realtime Analytics. Vooral als je veel bezoekers op je website hebt is dit een geweldige feature, omdat je hiermee “live” kunt zien hoeveel gebruikers er op je website actief zijn en welke pagina(‘s) ze bekijken. In deze realtime Google Analytics tutorial lees je alles over hoe je deze functie gebruikt en wat je ermee kunt doen.

Realtime Google Analytics tutorial

Realtime Google Analytics tutorial

In de screenshot hierboven zie je het beginscherm van Realtime Analytics. Dit scherm kun je bereiken door in Google Analyics naar Realtime > Overzicht te gaan. Zoals je kunt zien kun je hier het aantal paginaweergaven per minuut zien voor de afgelopen 30 minuten. Daarnaast zie je het aantal paginaweergaven per seconde van de afgelopen 30 seconden. Vervolgens zie je de “actieve pagina’s”: pagina’s waarop je bezoekers nu actief zijn.

Realtime AnalyticsRealtime Analytics bestaat uit zes onderdelen:

  • Overzicht
  • Locaties
  • Verkeersbronnen
  • Content
  • Gebeurtenissen
  • Conversies

Ieder onderdeel laat weer andere informatie zien over de activiteiten op je website. We zullen alle onderdelen in dit artikel toelichten.

1: Overzicht

Het overzicht van Realtime Analytics laat direct al een hoop nuttige informatie zien. De onderstaande GIF (klik voor groter) geeft je een totaalbeeld van dit scherm.

Realtime Analytics overzicht
Realtime Analytics overzicht (klik voor een grotere afbeelding)

Je kunt hier per seconde zien hoeveel paginaweergaven er op je website plaatsvinden, in ieder geval voor de afgelopen 30 seconden. Hetzelfde kun je ook per minuut bekijken voor de afgelopen 30 minuten.

Zoals je kunt zien bevindt zich onderin het scherm ook een kaart van Nederland. Op het moment dat ik deze opname maakte waren er alléén bezoekers uit Nederland actief op mijn website, waardoor de kaart automatisch wordt ingezoomd op Nederland. Als je bezoekers uit andere landen hebt, dan zal de kaart automatisch uitzoomen. Beweeg met je muis over de oranje cirkels om te zien uit welke plaats(en) je actieve bezoekers afkomstig zijn.

Boven de kaart staan de meest belangrijke actieve pagina’s. Dit is meestal de top 10 van pagina’s die op dit moment bekeken wordt. Links in de balk kun je zien waar je bezoekers vandaan komen: belangrijkste verwijzingen en verkeer uit social media. De belangrijkste zoekwoorden worden ook getoond, maar hier zal meestal “not provided” staan (lees ook ons artikel over Organisch verkeer in Google Analytics).

Tot slot zie je helemaal links boven in je scherm het totaal aantal actieve gebruikers en welk apparaat ze gebruiken (desktop, mobiel of tablet).

2: Locaties

Realtime Analytics locaties
Actieve locaties

Het tweede onderdeel van Realtime Analytics draait volledig om de geografische locaties van je bezoekers. Terwijl ik dit schrijf zijn er vier bezoekers uit Nederland op mijn website en één uit Letland (Latvia).

Klik op een land om de plaatsen in dat land te bekijken waar je actieve gebruikers vandaan komen:

Realtime analytics per plaats
Een actieve gebruiker uit Riga (Letland)

3: Verkeersbronnen

In het onderdeel “verkeersbronnen” kun je zien uit welke bronnen je actieve gebruikers komen. Dus: hoe zijn de bezoekers op je website terechtgekomen?

Realtime Google Analytics verkeersbronnen

Je kunt hier kiezen voor “Actieve gebruikers” of voor “Paginaweergaves (laatste 30 min)”. In de screenshot hierboven heb ik gekozen voor de laatste 30 minuten. Je ziet dat 28 bezoekers het afgelopen half uur direct verkeer zijn. Dertien bezoekers kwamen uit Google en één bezoeker kwam van de website van WordCamp Utrecht (WPLounge.nl wordt daar vermeld als sponsor).

4: Content

Onder “Content” kun je “live” zien op welke pagina’s je actieve gebruikers zitten. Ook hier kun je weer kiezen voor “actieve gebruikers” of juist voor alle paginaweergaven in de laatste 30 minuten.

Realtime Google Analytics Content rapport

Je kunt zien dat onze homepage (/) de afgelopen 30 minuten in totaal negen keer is bekeken. De rest van de pagina’s heb ik onzichtbaar gemaakt.

5: Gebeurtenissen

In ons artikel “gebeurtenissen meten met Google Analytics” heb je al kunnen lezen dat ik Realtime Analytics gebruik om te testen of gebeurtenissen goed gemeten worden. Onder “Gebeurtenissen” in Realtime Analytics vind je dus de gebeurtenissen (events) terug die je op je website meet.

Realtime Google Analytics Gebeurtenissen

Zo kun je hierboven zien dat er in de afgelopen 30 minuten in totaal vier keer op een “outbound” (uitgaande) link is geklikt.

6: Conversies

Hetzelfde als voor gebeurtenissen geldt ook voor conversies: ik gebruik Realtime Analytics om te testen of mijn ingestelde conversies goed gemeten worden. Hoe je zo’n conversie kunt instellen lees je in het artikel Conversie / doelen instellen in Google Analytics. In Realtime Analytics vind je ook de conversies terug. Dit Realtime-rapport werkt hetzelfde als het “Gebeurtenissen”-rapport.

Conclusie

Realtime Analytics is vooral een leuke feature. Ik gebruik het zelf voornamelijk om instellingen te testen. Heel veel nuttige informatie haal je er niet uit, maar het is wel heel erg leuk om naar te kijken als er veel bezoekers actief zijn op je website. Zo zat ik een keer bij een groot bedrijf waar de hele dag door minimaal 700 bezoekers op de website actief waren. Daar werd Realtime Analytics op kantoor getoond met een groot flatscreen dat aan de muur was gemonteerd.

Beoordeel dit artikel:

[ratings]