WPLounge
Home » WordPress Algemeen » Wat een goede website kan doen in de klantreis

Wat een goede website kan doen in de klantreis

Als je bent zoals de meeste mensen, denk je waarschijnlijk niet te veel na over websites. Je ziet ze als een middel om een doel te bereiken; je gebruikt ze om informatie te vinden, producten te kopen of contact te houden met vrienden en familie. Maar de waarheid is dat websites veel meer zijn dan dat. Een goed ontworpen website kan een krachtig instrument zijn dat de manier waarop mensen denken, voelen en zich gedragen beïnvloedt. 

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Zie het zo: elke keer dat je een website bezoekt, maak je een reis. De website is de reisgids, die je door de stappen leidt die je moet nemen om je doel te bereiken. Of je nu informatie zoekt, een product koopt of je aanmeldt voor een dienst, de website moet het je gemakkelijk maken om te vinden wat je nodig hebt en je door het proces leiden 

Een goede website houdt rekening met de verschillende stadia van het klantentraject en ontwerpt de gebruikerservaring dienovereenkomstig. Laten we eens kijken wat een goede website in elke fase van het traject kan doen 

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

De bewustwordingsfase 

De eerste fase van het klanttraject is bewustwording. Dit is wanneer iemand zich bewust wordt van een probleem of behoefte die hij of zij heeft.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je een reis naar Spanje wil boeken en je beseft dat je niet genoeg geld gespaard hebt. Je bewustwordingsfase zou kunnen inhouden dat je wat onderzoek doet naar hoe je geld kunt besparen voor reizen. 

In deze fase van de reis zal een goede website nuttige informatie bieden die de klant helpt zijn probleem te begrijpen en mogelijke oplossingen te overwegen. De website moet ook zo zijn ontworpen dat de klant gemakkelijk de informatie kan vinden die hij of zij zoekt; dat betekent een duidelijke navigatie, gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO) technieken, of beide.

De overwegingsfase 

Als iemand zich eenmaal bewust is geworden van een probleem of behoefte, komt hij of zij in de overwegingsfase. Dit is wanneer ze mogelijke oplossingen gaan overwegen en hun opties evalueren.

Terugkomend op ons reisvoorbeeld, zou je in de overwegingsfase verschillende manieren kunnen vergelijken om geld te besparen op reizen, zoals het verdienen van spaarpunten of het gebruik van creditcards met reisvoordelen. 

In deze fase van de reis biedt een goede website gedetailleerde informatie over het product of de dienst, zodat de klant een weloverwogen beslissing kan nemen. De website moet het de klant ook gemakkelijk maken om verschillende opties naast elkaar te vergelijken, zodat hij de juiste kan kiezen.

Om de websites optimaal in te richten kun je bijvoorbeeld een A/B-test instellen. Zo kun je kijken wat voor jouw website het beste werkt en op die manier website optimalisaties doorvoeren. En onthou; gemak is de sleutel in deze fase van het traject. 

Conclusie  

Websites worden vaak gezien als niets meer dan een middel om een doel te bereiken; iets dat we gebruiken om informatie te vinden of producten te kopen. Maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat websites krachtige hulpmiddelen kunnen zijn die onze gedachten, gevoelens en gedrag beïnvloeden.

Een goed ontworpen website houdt rekening met de verschillende fasen van het klantentraject en ontwerpt de gebruikerservaring dienovereenkomstig; van het verstrekken van nuttige informatie in de bewustwordingsfase tot het gemakkelijk maken voor klanten om hun opties te vergelijken in de overwegingsfase. Door te begrijpen hoe mensen websites gebruiken, kunnen bedrijven betere online ervaringen creëren die leiden tot meer conversies en tevreden klanten.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website? Dan kan je overwegen om een online marketing bureau in te schakelen. 

Thomas van Duijn

Reageer

Partners