WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Gedrag in Google Analytics: een introductie

Gedrag in Google Analytics: een introductie

Je kunt in onze Google Analytics handleiding lezen hoe je achterhaal hoeveel bezoekers er op je website zitten én hoe je meet hoe deze bezoekers op je website terecht zijn gekomen. Een ander belangrijk onderdeel van Google Analytics is achterhalen hoe gebruikers zich gedragen op jouw website. De rapporten over Gedrag in Google Analytics geven je deze informatie. Zo kun je achterhalen hoeveel bezoekers bepaalde pagina’s bekijken én waar ze afhaken. Dit artikel geeft een introductie over de Gedrag-rapporten in Google Analytics.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Gedrag in Google Analytics
Gedrag in Google Analytics

Gedrag in Google Analytics

De screenshot hierboven laat de beginpagina zien. Deze zie je als je in Google Analytics naar Gedrag > Overzicht gaat. Je ziet hier hoeveel pagina’s er bekeken zijn (paginaweergaven en unieke paginaweergaven) en hoe lang je bezoekers gemiddeld op je website blijven. Ook vind je een lijst met de tien meest bezochte pagina’s in de door jou geselecteerde periode.

Als je dit goed hebt ingesteld, kun je onder “Gedrag” ook zoekopdrachten op je website bijhouden. Daarnaast kun je hier je sitesnelheid in de gaten houden en zien welk effect dit heeft op het gedrag van je bezoekers. Ook kun je de gedragsstroom van bezoekers bekijken om te bepalen welke route bezoekers afleggen op je website.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Informatie per pagina

Als je het beginscherm van “Gedrag” bekijkt, vind je onder de lijst met tien pagina’s een link: volledig rapport weergeven. Je krijgt dan dezelfde lijst, maar dan met meer informatie per pagina.

Informatie per pagina in Google Analytics
Informatie per pagina in Google Analytics

Zo kun je het aantal paginaweergaven en unieke paginaweergaven per pagina bekijken. Ook kun je hier zien hoe lang je bezoekers gemiddeld op een pagina blijven. Instappunten geeft aan voor hoeveel bezoekers dit de eerste pagina was die ze bekeken op je website. Het bouncepercentage geeft in dit rapport aan hoeveel van die “instappunten” een bounce hebben opgeleverd (bezoekers die niet hebben doorgeklikt naar een andere pagina).

Uitstappercentage vs. Bouncepercentage

Het uitstappercentage wordt nogal eens verward met het bouncepercentage. Het is belangrijk om dit verschil te begrijpen. Een “bounce” is van een bezoeker die maar één pagina heeft bekeken. Een “uitstap” kan ook plaatsvinden als een bezoeker eerst een andere pagina heeft bekeken en daarna pas de pagina in kwestie. Als je bijvoorbeeld op deze pagina terecht bent gekomen vanuit onze Google Analytics handleiding-pagina en dan de website verlaat, dan is dat wel een “uitstap” maar géén “bounce”.

Lees ook: Verschil tussen bouncepercentage en uitstappercentage in Google Analytics »

Meer informatie over gedrag

Wil je meer lezen over de verschillende rapporten onder “Gedrag” in Google Analytics? Bekijk dan de onderstaande artikelen:

Je vindt op deze pagina’s alle informatie die je nodig hebt om het gedrag van je bezoekers te kunnen analyseren.

Beoordeel dit artikel:

[ratings]