WPLounge
Google Penalty's
Home » WordPress Algemeen » Welke Google Penalty’s zijn er? (en de oplossingen)

Welke Google Penalty’s zijn er? (en de oplossingen)

Heb je vanuit Google Search Console een melding vanuit handmatige acties ontvangen? Raak niet direct in paniek. In deze blog gaan we je meer vertellen over Google Penalty’s en hoe je deze eventueel kunt herstellen.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Google Penalty's

Panda en Penguin

Hier en daar heerst er wat onzekerheid, misinformatie en angst omtrent Google Penalty’s. Een vaak voorkomend misverstand is dat een algoritmewijziging soms aangezien voor een penalty.

Updates zoals Penguin en Panda zijn eigenlijk geen penalty’s; het zijn algoritmen. Algoritmen werken op een reeks regels en berekeningen ten behoeve van automatisering.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Menselijke reviewers

Google heeft, naast diens kunstmatige intelligentie, menselijke controleurs in dienst om websites handmatig te beoordelen en te markeren. Ondanks hun inspanningen zijn er nog steeds veel websites die door de algoritme-eisen komen maar eigenlijk niet voldoen aan de kwaliteitsnormen van Google.

Er is een verwachting dat RankBrain en BERT het algoritme na verloop van tijd “slimmer” zullen maken en de behoefte aan deze menselijke reviewers zullen verminderen.

Nadelen ervaren door de Google kwaliteitseisen en consequenties door het algoritme, voelt zeker als een penalty. Het resultaat kan hetzelfde zijn: een enorm en soms verwoestend verlies aan organisch verkeer.

Het verschil begrijpen tussen een penalty en het effect van het Google algoritme

Het is belangrijk om het verschil te begrijpen tussen een handmatige Google Penalty en de effecten van het algoritme. Dit bepaalt hoe verder te gaan bij het bepalen van een herstelstrategie.

Het meest opvallende verschil in het omgaan met een penalty en een algoritmische wijziging is de mogelijkheid om rechtstreeks met Google te communiceren.

Een website die wordt bestraft door Google krijgt een handmatige actierapportage via Google Search Console. Zodra de geconstateerde overtreding is verholpen, dien je de oorzaak van het probleem en de oplossing uitleggen in een ‘verzoek tot heroverweging’.

Omgekeerd, bij een algoritmewijziging, is er geen noodzaak (of mogelijkheid) om een verzoek tot heroverweging in te dienen.

Deze blog gaat voornamelijk over de handmatige boetes en stappen voor herstel.

Sneaky redirects en Cloaking

Cloaking is het tonen van andere pagina’s aan gebruikers dan aan Google. Sneaky redirects sturen gebruikers naar een andere pagina dan wordt getoond aan Google.

Beiden zijn in strijd met de richtlijnen van Google.

Een andere penalty die in twee vormen voorkomt:

  • Gedeeltelijke overeenkomsten die van invloed zijn op delen van je site.
  • Site-wide overeenkomsten die van invloed zijn op je hele website.

De oplossing

  • Controleer alle redirects; verwijder redirects die:
    1. bezoekers verwijzen naar een onverwachte bestemming.
    2. voorwaardelijk omleiden (bijvoorbeeld: alleen gebruikers omleiden die afkomstig zijn van een bepaalde bron).

    Dien vervolgens een verzoek in tot heroverweging (valideren), nadat deze problemen zijn verholpen.

Sneaky Redirects voor Mobile gebruikers

Hierbij leiden sommige of alle pagina’s op een website leiden mobiele gebruikers om naar content die niet zichtbaar is voor de crawlers van Google. Dit is een directe schending van de richtlijnen van Google. Eenmaal ontdekt, volgt meestal een handmatige actie, wat kan betekenen dat de betreffende URL’s uit de Google index worden verwijderd.

Meer over sneaky redirects voor mobiel

Het is niet ongebruikelijk dat de mobiele versie van een website content enigszins anders weergeeft dan de desktopversie. Vaak moeten afbeeldingen worden aangepast om plaats te bieden aan een kleiner scherm.

Er kunnen zelfs momenten zijn waarop het nodig is om mobiele gebruikers van de ene URL naar de andere om te leiden voor een betere gebruikerservaring.

Zolang de omleiding de gebruiker naar een pagina stuurt die in wezen “hetzelfde” is, is dit een volkomen legitieme redirect.

Wanneer mobiele gebruikers stiekem worden omgeleid naar andere content, leidt dit tot een slechte gebruikerservaring en kan er een Google Penalty worden opgelegd.

Let op: Sneaky redirects voor mobiele gebruikers zijn vaak onbedoeld, zonder weten van de webmaster. Dit gebeurt vaak wanneer:

  • er een code toegevoegd die omleidingsregels maakt voor mobiele gebruikers.
  • er een script of element toegevoegd wordt om advertenties weer te geven en mobiele gebruikers om te leiden.
  • hackers een script of element toevoegen dat mobiele gebruikers omleidt naar een kwaadaardige website.

De oplossing

Als je je niet opzettelijk bezighoudt met sneaky redirects: controleer het rapport Beveiligingsproblemen om te zien of je website misschien wel is gehackt.

Bekijk alle scripts en elementen van derden op uw webpagina’s.

Nadat je (fingers crossed!) hebt bevestigd dat je website niet is gehackt, is de volgende stap om te onderzoeken of scripts of elementen van derden het probleem veroorzaken:

  1. Verwijder één voor één alle scripts of elementen van derden die jij niet beheert.
  2. Controleer vervolgens je site op een mobiel apparaat om te zien of de omleiding is gestopt.
    Als je een bepaald script of element tegenkomt waarvan je denkt dat het verantwoordelijk is voor de ongewenste omleiding: verwijder het van je site.
  3. Als dat script belangrijk is, probeer dan het probleem op te lossen en vervolgens opnieuw te installeren en te testen.

    Als je wél opzettelijk betrokken bent bij stiekeme omleidingen: voer de nodige bewerkingen uit om te voldoen aan de Google-richtlijnen.

Nadat je de nodige wijzigingen hebt aangebracht en je controle hebt voltooid, ga naar Google Search Console > Beveiliging en handmatige acties > Handmatige acties en vraag een beoordeling aan. Zoals bij elk verzoek tot heroverweging, wees vooral eerlijk en leg uit hoe de fout is opgetreden en welke specifieke acties zijn ondernomen om herhaling te voorkomen.
Houd je Search Console-account in de gaten. Dat is waar Google je zal informeren dat er een sitebeoordeling heeft plaatsgevonden. Ervan uitgaande dat je website de richtlijnen niet langer schendt, wordt de handmatige actie ingetrokken.

Cloaking van afbeelding

Zoals eerder vermeld: cloaking is het tonen van andere content aan gebruikers dan aan Google.

Bij image cloaking gaat het o.a. om afbeeldingen die:

  • worden bedekt door een andere afbeelding.
  • anders zijn dan de getoonde afbeelding.
  • gebruikers wegleiden van de afbeelding.

De oplossing

Toon exact dezelfde afbeelding aan Google als aan je websitebezoekers.
Dien een verzoek tot heroverweging in nadat het probleem is opgelost.

WPLounge tip: controleer alle plugins die je hebt geïnstalleerd om er zeker van te zijn dat ze geen probleem met cloaking veroorzaken.

De AMP content laat iets anders zien

Een ander punt zou kunnen zijn dat je AMP content verschilt van de canonieke versie van een pagina. Beiden moeten wel overeenkomen. Dat betekent niet dat de tekst in zijn geheel identiek moet zijn, maar inhoudelijk moeten ze overeenkomen.

Alles wat een bezoeker via de AMP-pagina kan bereiken, moet ook mogelijk zijn op de canonieke pagina en omgekeerd.

Alle AMP-pagina’s die worden geraakt door een handmatige actie, worden verwijderd uit Google Search. In plaats daarvan wordt de canonieke versie weergegeven.

Mogelijke oplossingen

  • Controleer of de AMP-pagina is gekoppeld aan de juiste canonieke pagina.
  • Bewerk je content, als je ziet dat er inhoudelijke verschillen zijn tussen de twee versies.
  • Bevestig dat de weergave van de pagina door Google hetzelfde is als de weergave van de gebruiker. Dit kun je doen met de URL-inspectietool. Dit werkt voor zowel de canonieke als de AMP-versie van de pagina. Het is niet ongebruikelijk dat er een mismatch optreedt als gevolg van een robots.txt-bestand. Deze kan bronnen op de ene of de andere pagina namelijk blokkeren.
  • Zodra je je AMP- en canonieke pagina’s op orde hebt, ga naar Google Search Console > Beveiliging en handmatige acties > Handmatige acties en vraag een beoordeling aan.
  • Houd je Search Console-account in de gaten. Google zal je informeren dat er een sitebeoordeling heeft plaatsgevonden en de handmatige actie hopelijk snel ingetrokken.

Content zonder (toegevoegde) waarde, “thin content”

Thin content” is content die van lage kwaliteit is en niet of nauwelijks relevant. Als iemand een zoekopdracht in Google uitvoert en vervolgens landt op een (product)pagina met irrelevante of weinig zeggende content, dan is dit zogenaamde dunne content. Iets wat in aanmerking komt voor een Google Penalty. Voorbeelden van thin content:

  • Automatisch gegenereerde teksten
  • Pagina’s die puur op affiliate klikken zijn ingericht zonder unieke informatie
  • Content die van andere websites is geplukt
  • Blogartikelen van lage kwaliteit
  • Doorwaypagina’s; oftewel pagina’s die direct doorverwijzen naar een andere pagina (een black hat SEO techniek die afgestraft wordt)

De penalty voor thin content kan zowel site wide gegeven worden als op een gedeelte van je website.

Oplossingen

  • Identificeer en verwijder eventuele automatisch gegenereerde content.
    Verwijder of verbeter pagina’s die nietszeggende teksten bevatten.
  • Gebruik Duplicate Content Detectie Software, zoals de Copyscape Plagiaat checker, om content te traceren die elders ook online staat. Verwijder en/of vervang deze teksten.
  • Sommige pagina’s kunnen ook letterlijk te dun zijn, waarbij een tekstuele uitbreiden nodig is. Breid die content dan uit met nuttige extra informatie voor je bezoekers.
  • Heb je doorway pagina’s? Weg ermee!

Hoe dan ook: het is altijd een waardige investering om kwalitatieve en unieke content te produceren!

Heb jij een Google Penalty gekregen?

Heb je het idee dat er iets aan de hand is met je website of diens zichtbaarheid? Het zou kunnen dat je een Google Penalty hebt gekregen. Zoals in dit artikel belicht, zijn er verschillende mogelijke redenen om hiervoor in aanmerking te komen. Gelukkig bestaan er ook oplossingen.

Bottom line: authentiek zijn met je site of webshop

Speel ‘het spelletje’ eerlijk. Probeer geen online succes te krijgen door kunstmatige trucjes, plagiaat, enzovoort. Houd ook altijd rekening met Google’s richtlijnen waaronder: Contentbeleid van Discover en Beleidsregels voor Google Nieuws. Zolang je geen dingen forceert, zal Google je ook met respect behandelen!


Roger.Overdevest

Roger is eigenaar van de website WPLounge en van zoekmachine marketing bureau Kliq Internet

Reageer

Partners