WPLounge
meest waardevolle pagina
Home » WordPress SEO » Wat is jouw meest waardevolle pagina? (+ conversietips!)

Wat is jouw meest waardevolle pagina? (+ conversietips!)

Wil je weten welke pagina het belangrijkst is op jouw website? Door de belangrijkste pagina’s en berichten te achterhalen, kun je zien waar het verkeer vandaan komt en waar jouw bezoekers interesse in hebben. In dit artikel laat ik je zien hoe je de meest waardevolle pagina van jouw WordPress-site kan vinden.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Waarom is het belangrijk te weten wat je meest waardevolle pagina is?

Een blogwebsite wordt altijd maar groter en groter door alle blogs die erop worden gepubliceerd. Het ene blogbericht (of pagina) is de ander echter niet: sommige onderwerpen scoren nou eenmaal beter dan andere.

Niet alleen krijgen de waardevolste pagina’s van je site meer verkeer, ze kunnen ook zorgen voor meer conversies. Door erachter te komen wat je meest waardevolle pagina’s zijn kun je deze gericht optimaliseren. Zo zorg je ervoor dat de pagina’s die de meeste bezoekers krijgen ook die bezoekers kunnen omzetten in conversies (zoals bijvoorbeeld abonnees of klanten).

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Door in te zien wat je meest waardevolle pagina is kun je ook andere vergelijkbare pagina’s aanmaken die helpen met het converteren van je bezoekers.

Veel bloggers weten echter niet wat hun meest waardevolle content is. Daarom leg ik je in dit artikel uit hoe je daarachter komt.

Je meest waardevolle pagina bekijken in Google Analytics

Google Analytics is een handige tool waarmee je inzicht krijgt in hoe bezoekers jouw website navigeren.

Na het instellen van Google Analytics voor WordPress moet je inloggen in je Google Analytics account. Eenmaal ingelogd navigeer je naar Gedrag > Site-Content > Alle pagina’s.

Hier vind je een overzicht van al je webpagina’s. Standaard worden je top tien pagina’s getoond. Je kunt per pagina ook zien wat het bouncepercentage en het uitstappercentage is. Daarnaast zie je hoe vaak een webpagina het instappunt voor een bezoeker is geweest.

Je ziet waarschijnlijk ook een pagina met enkel een ‘/’. Hiermee wordt de homepage van je website aangeduid.

Google Analytics meest waardevolle pagina

Je meest waardevolle pagina bekijken in je WordPress Dashboard

Je kan echter ook bepaalde Google Analytics inzichten direct weergeven in je WordPress Dashboard. Hiervoor heb je dan wel een plugin nodig. Een goede plugin om je Google Analytics in je dashboard weer te geven is MonsterInsights.

MonsterInsights WordPress plugin

Eerst moet je de MonsterInsights plugin op je website installeren en activeren. Na activatie start je de Wizard om je Google Analytics-account te verbinden met de plugin.

Bekijk ook onderstaande video over het instellen van de MonsterInsights plugin.

MonsterInsights heeft een overzicht waarin je je meest bezochte pagina’s en berichten ziet. Dit overzicht vind je door te navigeren naar Insights > Rapportage.

Meest waardevolle pagina WPLounge

Dit rapport geeft je snel een overzicht van je populairste pagina’s en berichten. Daarvoor hoef je dus niet altijd naar Google Analytics.

Met de MonsterInsights Pro versie krijg je nog meer functionaliteiten in je WP-dashboard. Deze Pro rapporten bieden meer inzicht in hoe bezoekers van je website omgaan met jouw meest waardevolle pagina’s.

Conversietips na het vinden van je belangrijkste pagina’s

Nu je weet wat je meest waardevolle pagina’s zijn is het zaak ze te optimaliseren zodat je je bezoekers kan converteren naar klanten of abonnees.

Optimaliseer je ‘funnel’

Verkoop je een product of dienst? Laat dat dan ook zien op je meest bezochte pagina’s en berichten. Zorg dus voor een goede interne linkstructuur! Dit wil zeggen dat je pagina’s naar elkaar moeten linken.

Zo kun je bijvoorbeeld een CTA (call-to-action) contentblok met een button plaatsen onder je best gelezen blog. Dan kun je die button laten linken naar een bijpassend product of dienst.

Zorg ervoor dat je belangrijkste pagina’s geoptimaliseerd zijn om bezoekers te converteren!

Maak van websitebezoekers ‘nieuwsbrieflezers’

Wist je dat 75% van de bezoekers van je belangrijkste pagina nooit meer terugkeren naar je website?

Om toch in contact te kunnen blijven met deze grote groep is het belangrijk om bezoekers van je belangrijkste pagina ervan te overtuigen om zich in te laten schrijven voor de nieuwsbrief.

Tip: geef bezoekers een reden om zich in te schrijven, en dan niet de reden ‘blijf op de hoogte’. WPLounge geeft bijvoorbeeld een gratis WordPress stappenplan. Door iets van waarde mee te geven schrijven bezoekers zich sneller in voor een nieuwsbrief. En via die nieuwsbrief kun je ze weer terug naar je website krijgen!

Heb je nog geen nieuwsbrief? Met SendInBlue kun je gemakkelijk nieuwsbrieven vormgeven en versturen naar je klantenbestand.

Verbeter de on-page SEO van je waardevolle pagina’s

SEO (Search Engine Optimization), oftewel zoekmachine optimalisatie, is een goede manier om (nog) meer bezoekers te krijgen naar je pagina’s. SEO is een lange termijn traject waarin je ervoor zorgt dat je pagina’s hoger komen te staan in de zoekresultaten. Dit zorgt er dus voor dat je organisch meer verkeer krijgt naar je website.

Je kan je meest waardevolle pagina’s controleren door een SEO-plugin. Een van de bekendste SEO plugins is die van Yoast.

Beoordeel dit artikel

Thomas van Duijn

Reageer

Partners