WPLounge
Home » WooCommerce » Google Shopping instellen met WooCommerce

Google Shopping instellen met WooCommerce

Google Shopping is één van de beste manieren om meer bezoekers te trekken, conversies te verhogen en je webshop verkoop te stimuleren. Google is immers de meest gebruikte zoekmachine. Door Google Shopping advertenties te gebruiken, trek je eenvoudig meer potentiële klanten naar je WooCommerce webshop.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wanneer je zoekt naar producten via Google, kom je steeds vaker producten van Google Shopping tegen. Maar wat is het precies en hoe werkt het samen met je WordPress webshop?

Wat zijn Google Shopping advertenties?

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn Google Shopping advertenties producten die worden weergegeven na een Google zoekopdracht. Stel dat je opzoek bent naar nieuwe heren schoenen. De zoekterm ‘heren schoenen‘ levert de volgende resultaten op, bekijk de advertenties helemaal bovenaan de zoekresultaten.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
advertenties van Google
Advertenties van Google

Deze advertenties helpen potentiële klanten om gezochte producten snel te vinden. Producten die bij de eerste resultaten staan krijgen meestal het hoogst aantal klikken. Door WooCommerce te koppelen aan Google Shopping probeer je er natuurlijk voor te zorgen dat jouw product hier tussen staat. Dit zal voor meer verkeer en hogere verkoopcijfers zorgen.

Wat heb je allemaal nodig om jouw WooCommerce producten weer te geven via Google Shopping?

Stap 1: Een Google Merchant Center account aanmaken

Om je WooCommerce winkel te kunnen integreren met Google Shopping, dan heb je daar eerst een Google Merchant Center account voor nodig. Ga hiervoor naar Google Merchant Center en klik op ‘Aan de slag‘.

Google Merchant Center
Google Merchant Center

Hierna wordt je naar een nieuwe pagina geleid waar je belangrijke gegevens zoals je bedrijfsnaam en locatie kunt opgeven.

Google Merchant Center bedrijfsgegevens
Bedrijfsgegevens invoeren

Volg nu de instructies om door te gaan met het instellen van Google Merchant Center. De eerste stap is het verifiëren en claimen van je website om producten op Google te laten zien. Om de bedrijfswebsite te verifiëren geeft je je website URL op en kies je een methode om de website te koppelen aan je Google Merchant Center account.

Website verifiëren
Website verificatie mogelijkjheden

Na het instellen van Google Merchant, is het een vereiste om dit account te koppelen aan je Google Ads-account. Klik hiervoor op het tandwielpictogram en kies vervolgens de optie “Gekoppelde accounts“.

Google Ads-account koppelen
Google Ads-account koppelen

Hierna selecteer je het Google Ads account dat je wilt koppelen aan Google Merchant center. Lees het stappenplan van Google voor gedetailleerde instructies.

Google ads koppelen
Link Google Ads

Stap 2: Producten importeren naar Google Merchant Center

Na het instellen van Google Merchant en een koppeling naar Google Ads, is het nu tijd om je WooCommerce producten te importeren. Vanuit Google Merchant ga je naar Producten > Meerdere producten tegelijk uploaden.

Je zal doorverwezen worden naar een nieuwe pagina waarbij je de keuze krijgt hoe je de WooCommerce producten wilt importeren. Wanneer je niet veel producten hebt en er niet snel nieuwe producten bijkomen, kun je je producten uploaden met behulp van Google Spreadsheets.

Stap 3: WordPress plugin CTX Feed instellen

Wanneer je een groot aantal producten wilt toevoegen en de feed upload wil automatiseren, dan is het gebruik van de WordPress plugin CTX Feed een goede methode. Je kunt deze gratis plugin installeren om producten en winkelvoorraad te synchroniseren met Google Merchant Center. Na het installeren en activeren van de plugin ga je naar CTX feed > Make feed in je WordPress dashboard. Selecteer de template ‘Google Shopping‘ en kies XML als bestandsformaat.

CTX product feed
Product feed aanmaken

Klik daarna op de knop ‘Update and Generate Feed‘ helemaal onderaan de pagina. De CTX Feed plugin genereerd automatisch een feed URL voor je producten. Alle actieve feeds zijn te bekijken via CTX Feed > Manage Feeds.

Feed url
CTX Feed URL

Kopieer de Feed URL en ga terug naar Google Merchant Center. Hier gaan we de CTX feed op een vast tijdstip importeren. Ga naar producten > Meerdere producten uploaden > gepland ophalen en kies een naam voor de nieuwe feed. Deze naam hoeft niet overeen te komen met de bestandsnaam van de feed. Klik vervolgens op de knop Doorgaan.

Google Merchant Center - Feed configureren
Feed configureren

In het volgende scherm voer de exacte naam in van je CTX-feed bestand en stel je de ophaalfrequentie in. De bestands-URL is de volledige URL die de WordPress plugin CTX-feed heeft gegenereerd. In ons geval is dit:

https://testfeed.nl/wp-content/uploads/woo-feed/google/xml/test-feed.xml

De configuratie van onze product feed ziet er nu als volgt uit:

Product feed instellen

Klik op de button ‘Feed maken‘ en de feed zal toegevoegd worden waarmee de producten worden geüpload naar Google Merchant Center. Wanneer je klaar bent, beoordeelt Google alle product vermeldingen. Dit kan 3 tot 5 werkdagen duren. Zodra ze zijn goedgekeurd zijn de producten direct zichtbaar op Google. Als er producten worden afgewezen deelt Google een lijst met aanbevelingen en verbeterpunten.

Stap 4: Maak een Google Shopping campagne

Zodra alle WooCommerce productgegevens in Google Merchant Center staan, kun je een nieuwe Google Shopping campagne voor je producten maken. Kies vanuit het Google Merchant dashboard op het tabblad ‘Overzicht‘ en klik vervolgens op ‘Openstaande taken‘. Hier kan je een nieuwe winkelcampagne starten, instellen welke producten weergegeven moeten worden en andere informatie instellen.

Tot slot

Het het gelukt om met Google Shopping advertenties het aantal verkopen te verhogen? Of loop je toch nog tegen problemen aan? Ondanks deze stap-voor-stap handleiding kan het zijn dat je er toch niet helemaal uit komt. Neem contact op met WPLounge of laat ons het probleem oplossen met onze WordPress Hulp op Afstand service, we helpen je graag!

Beoordeel dit artikel

Mark Hagendijk

Mark biedt technische ondersteuning voor WordPress. Zo nu en dan maakt hij graag tijd vrij om een bijdrage te leveren aan WPLounge.

Reageer