WPLounge
woocommerce afrekenpagina problemen
Home » WooCommerce » WooCommerce afrekenpagina problemen? Zo los je ze op.

WooCommerce afrekenpagina problemen? Zo los je ze op.

Lopen klanten tegen problemen aan tijdens het afrekenproces? Dit zorgt er voor dat je veel omzet misloopt. De afrekenpagina is immers de meest belangrijke pagina omdat dit de laatste stap is in het afrekenproces. In dit artikel behandel ik de meest voorkomende problemen omtrent de afrekenpagina, en hoe je deze problemen oplost.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

We hebben al eerder behandeld hoe je het afrekenproces kan optimaliseren. In dit artikel behandel ik echter de meest voorkomende problemen van de afrekenpagina. Loop je al tegen problemen aan in de winkelmand? Lees dan mijn blog om problemen met de winkelwagen op te lossen.

WooCommerce afrekenpagina problemen oplossen

WooCommerce afrekenpagina problemen kunnen door veel verschillende dingen worden veroorzaakt. Ik ga nu de meest voorkomende problemen behandelen en hoe je deze kan oplossen. Voordat je begint met troubleshooting raad ik je aan een backup te maken van je website.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

1. Deactiveer plugins en themes

Het meest voorkomende probleem dat ervoor zorgt dat de afrekenpagina niet meer werkt in WooCommerce, is een thema of plugin die conflicten veroorzaakt. De meest effectieve oplossing is dan alle plugins deactiveren en te kijken welke het probleem veroorzaakt.

Het eerste wat je doet is alle plugins deactiveren (behalve WooCommerce). Hierna activeer je de plugins weer stuk voor stuk. Check dan per plugin die je activeert of het probleem zich weer voordoet. Als een plugin het probleem veroorzaakt is het zaak dat je een alternatief voor deze plugin zoekt.

Hetzelfde geldt voor themes. Doet het probleem zich niet meer voor als je een ander thema hebt geactiveerd? Dan is je thema niet compatibel met WooCommerce. Dit komt vaak doordat het een verouderd thema is: update je thema, of zoek een thema waar nog actief aan wordt gewerkt door developers.

2. De WooCommerce afrekenpagina blijft eindeloos laden

Een ander veelvoorkomend probleem dat ervoor zorgt dat de WooCommerce afrekenpagina niet meer werkt, is dat het WordPress-adres (URL) en het siteadres (URL) niet overeenkomen.

Om dit te controleren ga je naar Instellingen > Algemeen.

Zorg ervoor dat deze twee URL’s met elkaar overeenkomen.

3. Pagina’s worden niet goed weergegeven in WooCommerce

Als je afrekenpagina blanco wordt weergegeven kun je het beste het volgende proberen:

  • Maak een nieuwe pagina, voeg de correcte WooCommerce shortcode toe, en publiceer deze.
  • Ga daarna naar WooCommerce > Instellingen > Geavanceerd en selecteer de pagina die je zojuist hebt aangemaakt (vergeet daarna niet je wijzigingen op te slaan).
WooCommerce-Afrekenpagina-selecteren

Een ander probleem die klanten kunnen ondervinden is dat bij aankoop van digitale producten er geen downloadlink wordt meegestuurd via de mail. Dit is natuurlijk zeer frustrerend voor klanten aangezien zij hun aankoop niet kunnen downloaden.

Dit probleem wordt veroorzaakt doordat de SQL-tabel wp_woocommerce_downloadable_product_permissions in je database ontbreekt. Als je WooCommerce installeert dan worden er meerdere SQL-tabellen aan de database toegevoegd. Dit kan soms mislukken als de prefix van de WordPress SQL-tabellen, opgeslagen in het bestand wp-config.php, te lang is.

Om dit probleem op te lossen, moet je de naam van de WordPress SQL-tabelprefix wijzigen. Deze namen kunnen meer dan 64 tekens bevatten, dus ik raad je aan een voorvoegsel te kiezen dat niet meer dan 20-25 tekens bevat.

Hiervoor moet je phpMyAdmin gebruiken. Eenmaal ingelogd in phpMyAdmin moet je de prefix van de tabellen reduceren en daarna de prefixwaarde in wp-config.php bijwerken. Deactiveer vervolgens WooCommerce en activeer de plugin opnieuw om het aanmaken van de ontbrekende SQL-tabellen te forceren.

Tot slot

Er zijn verschillende redenen waarom het afrekenproces niet goed werkt in je WooCommerce webshop. In dit artikel heb ik meerdere oorzaken en oplossingen behandeld. Is je probleem echter nog steeds niet opgelost? Dan raad ik je aan een WordPress professional ernaar te laten kijken. WPLounge biedt de service Hulp op Afstand aan. Hiermee kijken we met je mee en lossen we je WordPress probleem op.

Beoordeel dit artikel

Reageer