WPLounge
Live Chat WordPress
Home » Tutorials » Live Chat op je WordPress-website?

Live Chat op je WordPress-website?

Wil je een Live Chat-functie aan je WordPress-website toevoegen? In dit artikel lees je alles over live chat op je website en laat ik je verschillende opties zien voor het toevoegen van live chat aan jouw WordPress-site.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wat is Live Chat en waarom is het handig?

Live Chat op een website is meestal een soort popup onderin het scherm. Je bezoekers kunnen deze gebruiken om snel even wat aan je te vragen. Snel even chatten is een stuk laagdrempeliger dan het sturen van een e-mail of het invullen van een contactformulier. Je kunt je conversie dan ook enorm verhogen met een chat-functie.

Zeker als je een (WooCommerce) webshop hebt en een bezoeker twijfelt over het aanschaffen van een product, dan kun je via de chat snel vragen beantwoorden. Als een bezoeker daarvoor een heel formulier moet invullen, is de kans groot dat deze afhaakt zonder iets te kopen. Via de chat kun je direct inspelen op de vragen van de bezoeker en eventueel meteen een (tijdelijke) kortingscode toesturen om de bezoeker over te halen om toch een aankoop te doen.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »
Lees meer over Divi.

Bij sommige Live Chat-tools kun je ook “automatische berichten” instellen. Dit hebben wij bijvoorbeeld gedaan op de productpagina van ons eBook:

Live chat in onze webshop
Live chat in onze webshop

Wanneer een bezoeker langer dan 10 seconden op onze productpagina blijft, dan sturen we automatisch een bericht. Hierin wordt gevraagd of de bezoeker nog vragen heeft. Regelmatig krijgen we vragen van bezoekers die eerst nog even iets willen weten voordat ze ons eBook kopen. Als je zo’n vraag snel kunt beantwoorden, dan is de kans vele malen groter dat zo’n bezoeker klant wordt. Voldoet jouw product niet aan de vraag van je bezoeker? Dan kun je ze snel naar een concurrent doorverwijzen met een affiliate link, zodat je er alsnog iets aan verdient.

Tools voor Live Chat op je WordPress-website

Er zijn veel verschillende tools voor het toevoegen van Live Chat op je website. Veel van deze tools hebben een gratis versie met beperkte features.

1: Tidio

Wij gebruiken zelf Tidio, omdat deze gratis is (tot drie gebruikers) en ook gratis apps heeft voor Mac, PC, Android en iOS. Zo heb ik de Mac-app altijd op de achtergrond aan staan als ik aan het werk ben, zodat ik direct een notificatie krijg als een bezoeker iets wil vragen. Om Tidio op je WordPress-site te installeren, hoef je alleen maar een account aan te maken op de website van Tidio en vervolgens een stukje code aan je WordPress-site toe te voegen.

Tidio App
De Mac-app van Tidio

Je kunt met de gratis versie van Tidio allerlei automatische berichten instellen. Bijvoorbeeld: als een bezoeker je Facebook-pagina heeft geliked, stuur ze dan automatisch een kortingscode. In de premium-versies kun je ook zien wat een bezoeker typt voordat deze het bericht verstuurt. Of dit ook mag weet ik niet, ik gebruik deze feature zelf niet.

Je kunt Tidio Chat (óók de gratis versie) koppelen aan je Facebook-bedrijfspagina. Zo kun je klanten die hun vraag via Facebook Messenger sturen ook beantwoorden vanuit de Tidio Chat-app. Zo heb je alle klantenservice-chats op één plek.

2: Zendesk

ZendeskOok Zendesk heeft een gratis versie, maar deze heeft wel een grote beperking. Je kunt namelijk maar één chatsessie tegelijkertijd voeren. Net als Tidio heeft Zendesk wel gratis iOS- en Android-apps, zodat je ook op je telefoon chats kunt beantwoorden. In het Zendesk-paneel kun je live kijken wie er allemaal op je website zitten. Zo kun je zien op welke pagina iemand zit en op basis daarvan pro-actief berichten sturen.

Zendesk is handig, maar de gratis versie is erg beperkt en het chat-venster ziet er minder modern uit dan die van Tidio.

3: chat.io

Chat.io is chat-tool die $10 per gebruiker per maand kost. Net als Tidio en Zendesk heeft chat.io iOS- en Android-apps waarop je je chats kunt beantwoorden. Ik vind zelf Tidio en Zendesk beter, omdat deze allebei een gratis versie hebben.

4: Facebook Messenger

Facebook Messenger WordPressHet is ook mogelijk om Facebook Messenger op je website te installeren. Om Facebook Messenger in te laden op je website moet je wel eerst toestemming vragen aan je bezoekers, want er worden cookies van Facebook geplaatst.

Conclusie

Wat mij betreft is Tidio de winnaar als het gaat om een gratis versie. Met de gratis versie van Tidio kun je drie gebruikers toevoegen en oneindig veel chatgesprekken tegelijk voeren. Daarnaast heeft Tidio een moderne uitstraling en kun je Tidio koppelen aan je Facebook-bedrijfspagina, zodat je je Facebook Messenger-berichten ook vanuit Tidio kunt beantwoorden.

Beoordeel dit artikel

(3 ratings, gemiddeld: 5,00 van de 5)
Wouter Postma

Wouter Postma

Oprichter WPLounge. Blogt ook in het Engels op WPLounge.org.

Gratis op de hoogte blijven?

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte
te blijven over ontwikkelingen in WordPress!

2 reacties

  • Ik heb Tidio geinstalleerd en gebruik het op het moment. Ik zie echter wel dat er een trial van 7 dagen begint nu ik een account aangemaakt heb… Op de site van Tidio staat verder niet dat het een trial betreft…?

Advertenties

Blijf op de hoogte!

Scroll Up