WPLounge
Scherminstellingen Wordpress
Home » WordPress begrippenlijst » Scherminstellingen in WordPress

Scherminstellingen in WordPress

De scherminstellingen van de WordPress backend kun je geheel naar wens aanpassen. Een optie die best vaak over het hoofd wordt gezien. Je kunt je WP dashboard vrij eenvoudig anders inrichten met wijzigingen van je scherminstellingen. Creëer op deze manier voor jezelf een duidelijker overzicht van alle functies die WordPress te bieden heeft.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Scherminstellingen WordPress

Het beheerdersgedeelte van WordPress laat soms meer zien dan nodig is. Het kan ook zijn dat de beheerdersomgeving juist onvoldoende toont en jij hierdoor opties misloopt. Zoek je bij het bewerken van je blog naar een specifieke functie en kun je die maar niet vinden? Dan kan het zijn dat de desbetreffende optie verborgen is en heel eenvoudig naar voren getoverd kan worden in de scherminstellingen.

Wat kun je er allemaal mee doen?

Er zijn wel tientallen opties die je via de scherminstellingen kunt in- en uitschakelen. We maken een onderscheid tussen de scherminstellingen bij de reguliere WordPress omgeving en de WooCommerce werkomgeving.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

De scherminstellingen in WordPress

Wat je exact kunt wijzigen in de instellingen hangt af van waar je je bevindt. Ik bevind mij nu, tijdens het schrijven van deze blog in een actief blogvenster. Hierin zijn de opties die je aan en uit kunt vinken anders dan, bijvoorbeeld, in het centrale berichtenoverzicht. Met de onderstaande vinkjes kun je de desbetreffende zaken zichtbaar of onzichtbaar maken.

Scherminstellingen WordPress omgeving
De scherminstellingen bij het schrijven van een artikel in WordPress.

Wil je bijvoorbeeld de slug van de bijbehorende pagina niet in zicht wilt hebben, vink je deze uit (zoals ook hierboven het geval is).

De scherminstellingen in je WordPress CMS backend, wanneer je in een specifieke blog (bezig) bent. Wanneer je je in het berichtenoverzicht bevindt, en naar de scherminstellingen gaat, zien de opties er heel anders uit:

Scherminstellingen in centraal berichtenoverzicht WP
Scherminstellingen in centraal berichtenoverzicht van WP. Dit zijn de zaken die je zicht- en onzichtbaar kunt maken in je centrale blogoverzicht.

WooCommerce basisscherminstellingen

De onderstaande afbeelding toont de scherminstellingen die je kunt wijzigen, wanneer je ingelogd bent in je WooCommerce website.

WooCommerce scherminstellingen
Net even anders: de scherminstellingen in de WooCommerce backend.

Wanneer je een trede dieper gaat in de WooCommerce omgeving, kun je op ieder niveau de nodige aanpassingen aanbrengen in hetgeen wat je in je backend ziet. Hieronder een voorbeeld van onze eigen instellingsopties bij de producten van WPLounge. Werk je bijvoorbeeld weinig met de “SEO scores” (die automatisch wordt gekoppeld vanuit de Yoast SEO plugin), wanneer je in je productenlijst kijkt, kun je deze simpel uitvinken. Wil je de artikelnummers niet zien? Idem. Zo creëer je voor jezelf een veel compactere overzichtelijke lijst.

WooCommerce productenoverzicht scherminstellingen
WPLounge Webshop’s eigen WooCommerce backend.

Tip: interne linkstructuur verbeteren in je menu’s met scherminstellingen

Je WordPress website menu komt op iedere pagina terug en bevat dus overal dezelfde links. Wat betreft SEO optimalisatie en websitestructuur is het belangrijk op zaken als links te prioriteren. Google geeft ‘van nature’ iedere link namelijk dezelfde waarde mee. Dit worden ook wel de dofollow links genoemd. Als je wilt dat specifieke links geen linkwaarde krijgen, moet je deze voorzien van een zogenaamd nofollow-kenmerk.

Linkkracht metaforisch uitgelegd

Linkwaarde is staat gelijk aan het doorgeven van web-autoriteit. Wanneer je je voorstelt dat je website een autoriteit van 100 kilogram (metafoor) heeft en dit middels 10 interne links doorgegeven moet worden, dan krijgt iedere van de tien pagina’s 10 kilogram van het totaal. Wanneer je slechts 2 van de 10 links in je menu linkwaarde wilt laten doorsluizen, zullen de pagina’s ieder 50 kilogram aan autoriteit ontvangen!

Kortom, je wilt sommige links in je topmenu of footer minder autoriteit door laten sluizen. De scherminstellingen in WordPress maken dit in de praktijk zeer eenvoudig.

  • Ga naar menu’s
  • Open de scherminstellingen
  • Selecteer het menu dat je wilt aanpassen
  • Stel hierin de linkrelatie in (‘nofollow’)

We hebben het visueel gemaakt in de afbeeldingen hieronder.

Menu link aanpassingen
Menu link aanpassingen. Open Menu’s, ga naar Scherminstellingen en vink aan “Linkrelatie (XFN”)

En de laatste stap, de linkrelatie aanpassen:

Stel hierin de linkrelatie in ('nofollow')
Stel vervolgens in het door jou gewenste menu de linkrelatie in (‘nofollow’).

De scherminstellingen zijn overal in WP beschikbaar

De scherminstellingen kun je overal uitklappen in de rechter bovenhoek van je WordPress werkomgeving. Wanneer je een bepaalde optie mist, kun je het beste gelijk even checken of deze wellicht gewoon is uitgevinkt!

Advertenties

Blijf op de hoogte!

Scroll Up
Skip to content