WPLounge
Artikel email
Home » WordPress Algemeen » Laat jouw business groeien met e-mailmarketing

Laat jouw business groeien met e-mailmarketing

E-mails, die krijg je vast dagelijks in overvloed. Niet zo gek als je je bedenkt dat het verzenden van e-mails een goede, snelle en goedkope manier is om je potentiële klanten persoonlijk te kunnen benaderen. Uit onderzoek blijkt ook dat 50% van de inkomsten afkomstig zijn uit e-commerce.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Daarnaast is het genereren van third-party data tegenwoordig steeds moeilijker, waardoor veel bedrijven moeten uitwijken naar first-party data (lees hier meer over deze verschuiving). Tot slot is het een goede manier om sterke klantrelaties op te bouwen. E-mailmarketing zou daarom een belangrijke plaats moeten krijgen in je marketingstrategie. Wat e-mailmarketing precies is, hoe je het organiseert en integreert binnen je WordPress website, lees je in dit artikel.

E-mailmarketing: wat houdt dat precies in?

Het verzenden van e-mails naar alle mensen die mogelijk of reeds jouw klant (kunnen) zijn, kost veel tijd en energie. Vandaar dat veel verschillende tools/plugin het mogelijk maken dit proces te vereenvoudigen! Met behulp van dergelijke tools ben je niet alleen in staat ‘gewone’ e-mails te versturen, ook is het mogelijk deze e-mails te personaliseren. Hoe? Aan de hand van klantdata. Zo verzamelen dergelijke tools allerlei data als de levenscyclusfase van jouw e-mail abonnees, hun lidmaatschap en de contract records. Op die manier ben je in staat altijd de perfecte boodschap op het juiste moment en op de juiste plaats te sturen.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

WordPress plugins voor e-mailmarketing

Ook e-mails inzetten om (potentiële) klanten te kunnen bereiken? Dat kan middels de integratie van een plugin op je WordPress website. Hieronder vind je een greep uit mogelijke plugins die goed worden aangeschreven.

  1. Sleeknote: een tool om je websitebezoekers om te zetten in leads of zelfs klanten aan de hand van pop-ups. gamification, zwevende balken, widgets en formulieren.
  2. Maropost: een tool voor digitale marketing en campagnebeheer, waarmee bedrijven zich op de juiste doelgroep kunnen richten door middel van specifieke productgebaseerde marketingcampagnes te creëren.
  3. Mailjet: tool voor het snel ontwerpen van ‘de perfecte responsieve e-mail’ door middel van realtime samenwerking en in-app commentaar.
  4. SendinBlue: gebruiksvriendelijk, volledig uitgerust en relatief goedkoop.
  5. Mailchimp: nog een laatste tool om e-mailmarketing uit te voeren en je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Bij de keuze in de juiste plugin die goed aansluit op jouw wensen met betrekking tot e-mailmarketing, is het tevens goed om te letten op zaken als: de laatste update van de plugin, het aantal actieve installaties, de WordPress versie die je nodig hebt voor de download, of de plugin getest is op de meest recente WordPress versie en het aantal waarderingen. Vervolgens kun je de plugin gaan installeren.

Hoe integreer je een plugin op WordPress

Voor de ervaren web developer wellicht al een weet, maar voor de onervaren goed om te weten: hoe installeer je een WordPress plugin? We kunnen je alvast één ding vertellen; dat is niet lastig. Ga hiervoor eerst naar het dashboard binnen de WordPress van je website. Navigeer vervolgens naar Plugins > nieuwe plugin. Vul je zoekterm op de zoekbalk in en klik op het gewenste resultaat. Klik vervolgens op ‘Nu installeren’. Er zal nu een pop-up venster verschijnen die je vraagt te bevestigen dat je de plugin wil installeren. Klik op ‘Bevestigen’. Nu zal de plugin zichzelf gaan installeren. Op het moment dat de download succesvol is verlopen, hoef je nog enkel op ‘Activeren’ om de plugin te activeren en hoppa, here you are, e-mail marketer to be!

E-mailmarketing tips

Niemand ontvangt graag generieke marketing e-mails van bedrijven. Als je ze dan al als bedrijf verzendt, is het belangrijk je te richten op een aantal belangrijke zaken om jouw e-mail op te laten vallen. Lees ze hieronder:

Titel van de e-mail

De titel e-mail is belangrijker dan veel mensen misschien denken. Het is het eerste wat je leest als er een e-mail in je mailbox terecht komt. Het bedenken van een goede titel is zowel een kunst als een wetenschap. De meeste bedrijven zijn er daarom ook niet heel goed in; des te meer kans dat jij er tussenuit springt! En je weet wat dat betekent: hoe opvallender, hoe groter de kans dat men op jouw e-mail drukt en deze gaat lezen. Let daarbij op dat de titel niet misleidend is of te weinig info geeft.

Maak je punt

Veel marketeers maken de fout te veel te willen vertellen zonder dat er echt duidelijk wordt wat het doel is van de e-mail. Je kan natuurlijk begrijpen dat dit niet ten gunste is van je conversieratio. Hou je boodschap daarom kort, krachtig en overzichtelijk.

Maak onderscheid tussen je klanten

Niet elke klant zit in dezelfde klantfase als een andere klant. Zodoende is het goed om goed duidelijk te hebben wie jouw verschillende klantgroepen zijn om hen vervolgens gepaste content en offers te kunnen doen.

Focus

Binnen de content van je e-mail is het goed te focussen op slechts één ding/idee/onderwerp/probleem of oplossing. Elke tweede of derde etc. focus neemt namelijk de de effectiviteit van focuspunt nummer 1. Gebruik meerdere e-mails als je meer naar je doelgroep wil communiceren.

Conversies

Onthoud dat e-mails niet slechts gemaakt zijn om producten of diensten te verkopen. Met e-mailmarketing kun je namelijk ook klikken genereren die verwijzen naar jouw website om vervolgens op die manier van je lead een klant te maken.

Menselijkheid

E-mails moeten overkomen als menselijk. Daarmee wordt bedoeld: de content moet niet klinken alsof het door een robot wordt geproduceerd. Als dit wel zo, verander het meteen, want niemand zit daar op te wachten.

Conclusie

E-mailmarketing is belangrijk om verschillende redenen. Het is daarom goed om je binnen je marketingstrategie hierop te focussen. Hoe je dit doet, is middels een plugin. De meeste e-mailmarketing plugins zijn te integreren met WordPress en dit integreren is een eitje! Ben jij klaar voor een nieuwe boost binnen je huidige marketing? Probeer e-mailmarketing eens uit. Gegarandeerd op een zeker percentage aan conversie en klantrelaties; zolang je maar let op belangrijke aspecten zoals besproken in dit artikel. Meer weten over e-mailmarketing? Of heb je wellicht hulp nodig bij de uitvoering? Laat het ons, van Baas & Baas, even weten. Wij helpen graag.

Beoordeel dit artikel

Jette van Diepen, Baas & Baas

Reageer

Partners