WordPress Lounge
Webshop blog
Home / Overig / Webshop bloggen: waarom en hoe?

Webshop bloggen: waarom en hoe?

Je ziet het steeds vaker: webshops die bloggen. Artikelen over producten, win-acties, mijlpalen en nog veel meer. Waarom starten steeds meer webshops een blog en hoe kun jij dit het beste aanpakken?

Elke webshop moet bloggen. Zo simpel is het. Toch doen lang niet alle webshops dit, wat erg zonde is. Door te bloggen kun je veel verkeer naar je webshop halen, laten zien dat je kennis hebt van je producten, content maken die op social media deelbaar is en laten zien dat je webshop leeft. Genoeg reden dus om actief aan de slag te gaan met je blog, maar starten is lang niet altijd even makkelijk.

Webshop blog

Blog implementeren in je webshop

Per webshop software (bekijk onze WooCommerce – Magento vergelijking) verschilt de mogelijkheid om een blog te starten. WooCommerce draait op WordPress en dus kan je gebruik maken van het blog systeem van WordPress, wat erg goed is. Magento heeft daarentegen alleen enkele plugins beschikbaar, die vaak niet zo soepel werken. OpenCart? Het zelfde verhaal. Ook het blog systeem van SEOshop (waar je bovendien extra voor moet betalen) werkt slecht. Ik zou het een serieus probleem willen noemen dat er zo veel grote webshop software pakketten zijn die geen serieuze blog mogelijkheid bieden. Ik raad je toch aan om te beginnen met bloggen, ook al werkt het allemaal niet zo best. Maak geen blog op een extern domein of op een subdomein. Start een blog in een submap, zoals bijvoorbeeld http://www.webwinkel.nl/blog. Wil je meer redenen om te bloggen, bekijk dan de top 7 online marketing trends die 2016 zullen domineren!

Waarover bloggen?

Webwinkeliers klagen vaak over het gebrek aan onderwerpen. Je kunt niet telkens blijven schrijven over hoe geweldig je producten wel niet zijn. Google kan heel goed bepalen of je artikelen echt waarde hebben, of dat het niet zo veel zegt. Schrijf dus regelmatig (liever één keer per week een nieuw artikel, dan af en toe een paar artikelen) en zorg voor variatie in je artikelen.

Webshop blog ideeën

Het is niet altijd even makkelijk om een onderwerp te bedenken om over te schrijven. Wellicht dat de onderstaande ideeën helpen.

  • Schrijf een beginnershandleiding voor een bepaald product. Laat zien wat je er mee kunt doen, zet er foto’s bij en plaats filmpjes. Hoe uitgebreider je artikelen, hoe groter de kans dat ze gedeeld zullen worden op social media en hoe meer jij laat merken dat je écht verstand hebt van je productgroep.
  • Schrijf een artikel met tips over een bepaald product, bijvoorbeeld om de levensduur te verlengen.
  • Schrijf een artikel waarin je laat zien hoe groot je producten nou eigenlijk zijn. Maak foto’s, leg een muntstuk naast je product of maak een filmpje.
  • Laat bezoekers zien hoe het bedrijf achter de webshop werkt. Maak foto’s van je kantoor, werkplek, medewerkers, voorraad, etc. etc. Een foto van een nieuwe lading producten doet het ook altijd goed. Laat zien dat je webshop leeft!
  • Infographics zijn HOT! Link uiteraard wel naar de bron van de infographic, of laat er zelf een maken. Een infographic is een leuke manier om informatie te geven over een bepaald product. Deel de infographic ook op je social media kanalen.
  • Lijstjes van de ‘beste …’ doen het goed, maar het is nog beter als ze niet van jou komen. Zoek een lijst op van (bijvoorbeeld) CNET en schrijf daar een artikel over. Een onafhankelijke bron van de lijst komt serieuzer over dan de webshop zelf die producten probeert te promoten. Wees niet bang om naar de bron te linken.
  • Licht een merk uit en schrijf wat over de historie van het merk. Waar is het opgericht, hoe lang maken ze jouw producten al, hoe veel verkopen ze, etc.
  • Heb je een technisch product? Is het te koppelen met een iPhone of iPad? Laat dit zien! Er zijn veel mensen die alles willen koppelen met hun iPhone of iPad. Wellicht kun je een bepaalde speaker aansluiten met een bepaald kabeltje? Wees creatief!
  • Schrijf een keuzehulp. Zeker als je één productgroep hebt, kan een keuzehulp erg handig zijn voor de bezoeker.
  • Maak een begrippenlijst van ingewikkelde begrippen.
  • Licht producten uit die in de aanbieding zijn en vertel waarom juist deze producten gekocht moeten worden. Wees kritisch, niemand zit te wachten op een grote marketingtekst vol met SEO zoekwoorden.

Webshop blog voordelenBron en meer voorbeelden: blog →. Inmiddels haal ik een groot deel van mijn verkeer binnen via de artikelen geplaatst op mijn blog. Het kost tijd, maar het levert zeker veel op. Bezoekers nemen een kijkje op de blog, zien dat je kennis hebt en zijn eerder geneigd te bestellen. Ook Bol.com heeft een blog (draait op WordPress!), wellicht kun je daar nog wat inspiratie opdoen.

 

Webshop blog tips

Een webshop blog levert alleen voordeel op als je het goed aanpakt. De onderstaande tips helpen je hierbij.

  • Maak je artikelen visueel aantrekkelijk. Zorg voor mooie afbeeldingen; niemand vindt het leuk om een lap tekst te lezen zonder enige ‘afleiding’.
  • Schrijf netjes in goed Nederlands. Kun je dit niet of heb je hier geen tijd voor, laat iemand dan je webshop blog beheren. Het kost niet veel (veel tekstschrijvers werken voor € 0,03 per woord) en levert je op de lange termijn wel erg veel op. Een blog met veel spelfouten en vreemde zinsconstructies doet eerder kwaad dan goed.
  • Deel elk artikel dat je hebt geplaatst op social media. Vergeet er geen afbeelding bij te plaatsen zodat je artikelen de aandacht trekken.
  • Link vanuit het ene artikel naar het andere artikel. Niet alleen handig voor je bezoekers, maar ook goed voor de interne link structuur van je webshop.
  • Link vanuit je artikelen naar je producten. Overdrijf het niet, maar zeker als je naar een gerelateerd product linkt kan dit voor de bezoeker handig zijn.

Jelle van der Schoot

Jelle van der Schoot is eigenaar van internetbedrijf Bootwebs en mede-oprichter van WordPress Lounge. Hij schreef samen met Wouter Postma het boek WordPress - Een inspirerende handleiding.

3 reacties