WPLounge
Google Site Kit plugin voor WordPress
Home » WordPress Plugins » Google Site Kit plugin voor WordPress: onze ervaring

Google Site Kit plugin voor WordPress: onze ervaring

De Google Site Kit plugin maakt het voor WordPress gebruikers mogelijk om data in te zien van verschillende Google tools, waaronder Analytics. En dat op één centraal punt in je dashboard, zodat je niet steeds hoeft te schakelen van tabblad, gebruiker en tool. Vandaag kijken we naar de functionaliteiten van de plugin, het installatieproces en onze eigen ervaringen met Google Site Kit.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Google Site Kit plugin voor WordPress is uitgebracht
Google Site Kit is uitgebracht. De WordPress plugin, die diverse Google data centraal in beeld brengt.

Alle data centraal: Analytics, Search Console (en nog veel meer) binnen een paar minuten gekoppeld

Het belangrijkste doel, bij het gebruiken van data van o.a. Google Analytics, is het verkrijgen van inzicht in hoe gebruikers jouw site ervaren. Hoe zit het met de toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid, duidelijkheid en eventuele conversiepaden, die je bezoekers bewandelen? Met nieuwe inzichten kun je je site verbeteren. En dat allemaal binnen je WordPress-dashboard.

Deze Google tools kun je met de Site Kit plugin koppelen

Binnen de kortste keren koppel je de volgende tools aan je website:

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
  • Search Console
    Inzicht krijgen over hoe je pagina’s worden gevonden en weergegeven in Google Search. Weten hoeveel mensen je site hebben gezien in de zoekresultaten en welke zoekopdracht ze hebben gebruikt om bij je website uit te komen.
  • Analytics
    Hiermee zie je o.a. hoe gebruikers door je site navigeren en de doelen wel/niet voltooien, die je hebt ingesteld. Denk bijvoorbeeld aan het verzenden van een contactformulier.
  • Tag Manager
    Google Site Kit kun je gebruiken om Tag Manager eenvoudig in te stellen, zonder enige codeerkennis. Beheer vervolgens je tags in Tag Manager.
  • Ads
    Indien van toepassing: hoe staat het met de prestaties van je advertenties?
  • AdSense
    Wat levert je website op?
  • Optimize
    Gebruik Site Kit om Google Optimize eenvoudig op te zetten, wederom zonder coderen. Hiermee kun je vervolgens A/B-testen.
  • PageSpeed Insights
    Bekijk hoe je website presteert op het gebied van laadtijd en verbeter de prestaties met bruikbare tips van PageSpeed Insights. Een onmisbaar aspect dat alle aandacht verdient, gezien het belang van usibility.

Voordelen van het gebruik van de Google Site Kit plugin

Wanneer je bezig bent met de prestaties van je website en je verkoopkanalen en verbeterpunten, zal Google Site Kit een welkome toevoeging zijn. Je kunt met deze plugin gemakkelijk en snel alle koppelingen aanleggen en die tools ook configureren naar wens. In je WP dashboard krijg je live rapportages te zien met data uit alle Google Tools (Search Console, Analytics, etc.). En alles zonder je WordPress-omgeving te moeten verlaten.

Google Site Kit downloaden en installeren

Een handmatige download via de website van Google is altijd mogelijk. Maar wanneer je je WordPress-dashboard voor je hebt ga je naar Plugins > Nieuwe Plugin en voer je een zoekopdracht in zoals “site kit” of “google site kit” en Klik op Installeren en vervolgens Activeren.

Google Site Kit plugin installeren
Plugins > Nieuwe Plugin > Zoek naar “site kit” > Klik op Installeren en dan Activeren

Aan de slag

Site Kit geïnstalleerd
Gefeliciteerd, de Google Site Kit plugin is geïnstalleerd op jouw WordPress site. Klik op Start setup, we gaan beginnen.

Als de installatie en activatie voltooid is, gaan we aan de slag met de instellingen. Klik op Start setup. Om vervolgens de verifiëren dat www.[jouw-website].nl echt van jou is, zal sitekit.withgoogle.com om toegang vragen tot www.[jouw-website].nl en je persoonlijke accountgegevens van Google. Log hiervoor in:

Verifieer website eigendom
Verifieer website eigendom

Google Site Kit: onze ervaring

Bovenstaande zijn wij dan ook zelf gaan doen en merkten dat Google’s 2-minuten installatiebelofte niet gechargeerd was. Binnen nog geen twee minuten was de allereerste koppeling (Google Search Console) aangelegd en actief in ons WordPress-dashboard van Site Kit:

Site Kit plugin dashboard in WordPress
Vliegensvlug geïnstalleerd en we zien direct data binnenstromen van Google Search Console. De andere Google services moeten nog weliswaar worden gekoppeld, zoals bovenstaande afbeelding weergeeft.

WP Dashboard van Site Kit

Google Site Kit werkt! De data wordt bij het eerste gebruik automatisch gefilterd op de afgelopen 28 dagen (rechtsboven). We zien hier bij deze (fictieve, geen WPL) website dat er in de afgelopen maand dus meer dan 30.000 vertoningen zijn geweest en 458 klikken naar deze site. Wanneer je wilt inzoomen op één specifieke zoekterm of pagina klik je vanuit het Site Kit dashboard door en zie het Search Console overzicht met het totaal aantal vertoningen, gebruikers, aantal sessies en de optie om gedetailleerdere gegevens in te zien. Veelal heb je deze gegevens niet dagelijks nodig en biedt de Site Kit plugin voldoende informatie.

Google Search Console
Het vertrouwde Google Search Console overzicht met mogelijkheid voor gedetailleerde gefilterde overzichten.

Dit was slechts Search Console. Je wordt meteen uitgenodigd (blauwe vlakken in de afbeelding hieronder) om nog meer data te verzamelen. Klik hiervoor op Set up Analytics en/of Activate PageSpeed Insights.

Data wordt bij het eerste gebruik automatisch gefilterd op de afgelopen 28 dagen (rechtsboven). We zien hier bij deze (fictieve) website dat er in de afgelopen maand dus meer dan 30.000 vertoningen zijn geweest en 458 klikken naar onze site. Dit is geen WPLounge data, overigens.

Steeds meer data

Een paar muisklikken verder hebben we zowel Search Console, Analytics als PageSpeed Insights in ons centrale Site Kit dashboard. Wat je in de onderstaande illustratie ziet zijn de kanalen, die verkeer naar je website brengen, de reeds benoemde Search Console data en onderin de prestatiescores voor mobiele- en desktopgebruikers. Zoals je ziet zijn deze ruim voldoende. Eventuele verbeterpunten worden hier ook weergegeven, zodat je kunt (laten) sleutelen aan je site, om die nóg sneller te maken.

Wat we nog niet hebben ingesteld in dit praktijkvoorbeeld zijn de doelen, die je in Analytics kunt instellen. Dan kun je je verkopen, aanvragen etc. ook monitoren en zien wat bijdraagt aan succes en wat niet.
→ Lees onze uitgebreide tutorial over het aanmaken van (conversie)doelen in Analytics.

Site Kit data
Heel handig, wanneer je snel de belangrijkste statistieken wilt raadplegen. In één oogopslag, zónder je WordPress-dashboard te verlaten.

Conclusie: gemak dient de mens

De mogelijkheid om alle statistieken over je siteprestaties te bekijken, die komen uit de verschillende Google-producten in één centraal dashboard – Google Site Kit – biedt WordPress-gebruikers een out-of-the-box dashboardervaring.

Zonder de hoofdpijn van het ophalen van gegevens uit de verschillende bronnen. Een mooi gesimplificeerd alternatief op Google Data Studio, waarbij je een soortgelijk dashboard eerst helemaal moet inrichten. Zeer tijdrovend en buiten je WordPress-werkomgeving.

Gemak dient de mens, Site Kit is een sterke sidekick!

Beoordeel dit artikel

Roger.Overdevest

Roger is een SEO specialist met veel passie voor WordPress

3 reacties

  • beste Roger, Ik heb zelf ook de GST geinstalleerd en getest. Indd installatie ging snel en prima en de resultaten zijn overzichtelijk.
    Wanneer ik de site snelheid daarna test blijkt dat ie stukken trager is geworden. Plugin uitzetten geeft de snelheid weer terug. Wat is jullie ervaring hiermee?

    • Hoi,

      Wij hebben dit uitgetest maar wij zagen geen verschil tussen de 2. Sterker, bij deactiveren kregen we soms een lagere score (en soms een hogere), maar de verschillen waren klein tussen de 2.