WPLounge
Nieuwe WordPress website
Home » Tutorials » Nieuwe WordPress website lanceren? Doe de 24 punten check

Nieuwe WordPress website lanceren? Doe de 24 punten check

De dag waarop je je nieuwe website lanceert moet een waar feestje zijn, geen gestress en geklauter. Om je te helpen gênante toezichtfoutjes te voorkomen, hebben we deze checklist voor de lancering van je nieuwe WordPress-website samengesteld. Zo maak je vanaf dag één een goede indruk.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Nieuwe WordPress website

De drang om een nieuwe website te lanceren kan verleidelijk zijn, we spreken uit ervaring… De ontwikkelingsfase is voorbij, je hebt het zware werk gedaan, en nu wil je de website het liefst zo snel mogelijk aan de wereld laten zien. Je kunt tenslotte de resterende knikken uitwerken als de website live is gegaan, toch? Dan kan, maar je kunt beter iets meer geduld opbrengen & een laatste complete check doorlopen.

Omdat kwaliteitsgarantie niet alleen maar voor jezelf is

Je kunt het je niet veroorloven om het belang van kwaliteitsgarantie tijdens het ontwikkelingsproces te ontkennen. Dat geld zowel vóór, tijdens als na livegang. Ongeacht of je een ander persoon – vriend of collega – hebt om de kwaliteit van je website te beheren; als professional voel je de verplichting voor kwaliteitsborging voordat je je website aan iemand anders overhandigt.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Vooral online bezoekers!

Een nieuwe website: net een kind op zijn of haar eerste schooldag!

Je zou niet willen dat je kinderen hun leraren of klasgenoten en toekomstige vrienden ontmoeten met hun kleren achterstevoren, een lege rugzak op hun schouders of een onzekere houding. Je wilt dat ze de beste eerste indruk afgeven en voorbereid zijn op alles wat mogelijk op hun pad komt.

Dat is precies hoe je je website zou moeten behandelen, en daarom is een checklist voor de lancering van een nieuwe WordPress-site zo belangrijk.

Hoe ijverig je ook bent geweest bij het beoordelen van je werk, kwaliteit kan niet worden gegarandeerd tenzij je een geformaliseerde lijst hebt met stappen die je kunt volgen en afvinken. Er zijn simpelweg te veel kleine details om te onthouden.

Gelukkig hebben we alvast deze checklist voor je gemaakt, om ervoor te zorgen dat de lancering van je nieuwe website soepel verloopt.

24 onmisbare controles vóór je WordPress-website livegang

Hier zijn 24 zaken om te testen voordat je nieuwe WordPress-website live gaat:

1. Wat waren de exacte verwachtingen ook alweer?

Bij het bouwen van een website, zeker wanneer je het volgens een visie en verwachting van een andere persoon doet – een klant, is er één heel belangrijk aspect; ervoor te zorgen dat jullie allebei op één zitten als het gaat om de verwachtingen en resultaten van het project.

Er wordt hard gewerkt aan het ontwikkelen van een website, en je wilt jezelf op het laatste moment liefst niet veel extra werk geven. Als de eigenaar van de website bepaalde functionaliteiten, een specifiek aantal pagina’s of iets anders dan een standaard website-scope verwachtte, wil je ervoor zorgen dat je dit allemaal hebt gerealiseerd.

Nadat u de website heeft gebouwd, loop dan nog even de werkverklaring en de algemene verwachtingen goed na. Het laatste wat je wilt doen is tenslotte niet leveren wat de klant van verwachtte. Uiteraard geldt dit niet alleen wanneer je een website voor iemand anders bouwt. Als je om je eigen project ging, is het ook verstandig om de basis niet uit het oog te verliezen. De website moet uiteindelijk dat doen wat je in je oorspronkelijke visie had.

2. Voltooi resterende taken of wijzig aanvragen

Terwijl je werkt aan het ontwikkelen van de website, zullen er gaandeweg veel nieuwe taken, opmerkingen of wijzigingsverzoeken zijn. En het is gemakkelijk om ze te missen als je intensief aan het werk bent.

Dus voordat je te ver in de kwaliteitscontrole van de website komt: zorg ervoor dat je je to-do lijst hebt gecontroleerd en voltooid.

Nieuwe WP Website, altijd alles goed nalopen

3. Relax & bekijk daarna elke webpagina

Geef jezelf een pauze voordat je bij de tiende stap bent! Ga wandelen, lees een boek, ga naar de sportschool – wat je ook afleidt van de website waar je al dagen, weken, maanden aan werkt. Zoek afleiding en vergeet even de wp-admin omgeving!

Kom dan terug naar de testomgeving en bekijk de situatie als een bezoeker, niet als een ontwikkelaar.

Ga vervolgens elke pagina van je website volledig scannen. Elk onderdeel ervan moet worden gecontroleerd op visuele uitstraling, leesbaarheid en functionaliteit.

Dit omvat alle fijnere details zoals:

Het is één van de minder leuke controlerondes die er zijn, maar werkelijk onmisbaar. Je wilt immers niet dat iemands ervaring wordt verstoord door zoiets gênants als een niet werkende link. Dus wat je kunt voorkomen: doe het.

4. Lees de content goed door

De geschreven content is misschien wel één van de belangrijkste aspecten van een website.

Als een bezoeker bijvoorbeeld een typefout of plaatsaanduidingstekst tegenkomt die u per ongeluk hebt achtergelaten, creëert dit een negatieve gebruikerservaring en mogelijk zelfs een verloren conversie.

SEO Content
Nieuwe website? Lees de content aandachtig door. Content is king!

Hier zijn twee extra tips om je te helpen bij het uitvoeren van deze controle:

  • Controleer elke pagina in WordPress en zorg ervoor dat er geen spelfouten of grammaticaproblemen zijn die de spellingcontrole heeft opgepakt. (de plugin JetPack heeft deze functie).
  • Bezoek de website in de testomgeving en lees de volledige content op elke pagina door. Deze stap helpt ervoor te zorgen dat tekst die buiten de teksteditor van elke pagina staat (in de sidebars, widgets, sliders, formulieren, enzovoort) zichtbaar is.

5. Controleer de afbeeldingen

Tegen de tijd dat je de ontwikkelingsfase van de website bent ingegaan, heb je hoogstwaarschijnlijk het ontwerp en de afbeeldingen van de site beoordeeld met de eigenaar van de website (als daar sprake van is).

Zodra je het groene licht hebt gekregen op alle afbeeldingen van de site, controleer je of alle afbeeldingen zijn gekocht of dat je over de juiste rechten beschikt om ze op de website te gebruiken. Daarnaast is het essentieel om de bestandsgrootten van de afbeeldingen te optimaliseren, ten behoeve van de laadtijd van de site. Hier volgt later meer over.

Natuurlijk geldt hetzelfde als het om een persoonlijke blogsite gaat voor jezelf.

6. Controleer of de favicon werkt

Het favicon (het kleine icoontje dat links naast de naam van je site op het browsertabblad staat) is een belangrijk onderdeel van de identiteit van de website.

Wat is een favicon?
Dit is een favicon.

Veel WordPress templates nemen de selectie, grootte en implementatie van de favicon op in de thema-instellingen. Als dat niet het geval is met jouw website, kun je een plugin voor het genereren van een favicon gebruiken. Hiermee kun je doorgaans ook controleren of deze er is en of de favicon op alle browsers werkt.

7. Stel een privacyverklaring in

Het maakt niet uit wat voor soort website je hebt, een privacybeleid en gebruiksvoorwaarden moeten worden opgenomen. Het is een extra beschermingslaag die elke website-eigenaar nodig heeft en het is heel eenvoudig in te stellen. Je hebt dus geen excuus om er geen te hebben.

Ook hiervoor bestaan er plugins die automatisch een privacybeleid sjabloon kunnen opstellen. Je kunt ook voorbeelden bekijken op andere websites en hier en daar aanpassingen maken, zodat het aansluit op jouw website. Het zijn vaak zeer algemene teksten.

8. Wees voorbereid op 404 pagina’s

Als je dit punt hebt bereikt, heb je waarschijnlijk al elke link op uw website bekeken om te controleren of deze goed werkt.

Maar wat gebeurt er als een bezoeker een paginanaam verkeerd typt of op de een of andere manier wordt doorgestuurd naar een foutbericht ‘Pagina niet gevonden’? Houd hier dus rekening mee en zorg ervoor dat je weet wat de bezoeker te zien krijgt bij een dergelijke situatie.

404
Wanneer iemand op een 404 pagina terecht komt, kun je de bezoeker een aangepaste boodschap laten zien.

Volg de onderstaande stappen om gebruikerservaring van je bezoekers op peil te houden, ook wanneer zich een 404 voordoet:

  1. Maak een aangepast 404-paginabericht en paginaontwerp. De “404page” plugin biedt hier voldoende mogelijkheden voor.
  2. Gebruik een plugin die alle 404-fouten registreert en jou in staat stelt om eventuele fouten om te leiden naar een andere werkpagina op de website. Voor het laatstgenoemde gebruiken wij zelf de WordPress plugin genaamd Redirection, die zich met meer dan één miljoen downloads bewezen heeft.
  3. Stel een automatische e-mailwaarschuwing in voor 404-fouten, zodat je geen tijd hoeft te verspillen aan het doorzoeken van saaie logbestanden.

9. Test social media synchronisaties in realtime

Social media vormt tegenwoordig vaak een groot deel van de online identiteit, persoonlijk en professioneel.

Dat is waarom er een voortdurende lus zou moeten zijn tussen iemands sociale media-identiteiten en zijn of haar website. Dit kan zijn in de vorm van live feeds, links of zelfs automatische blogpostpromoties.

Hoewel je misschien al hebt getest of links naar de juiste social media URLs gaan, heb je misschien nog niet gecontroleerd op andere functionaliteiten.

Het testproces hiervoor dient handmatig te zijn. Als social media is ingesteld om nieuwe blogposts te promoten, moet je een testpost op de site publiceren om te zien of het bericht opkomt.

Als er sociale feeds zijn, kijk dan ook of er nieuwe tweets of berichten verschijnen wanneer ze op sociale media worden gepubliceerd.

10. Zorg ervoor dat je website SEO-proof is

Als je wilt dat je website via de zoekmachine wordt gevonden, moet je ervoor zorgen dat deze is geoptimaliseerd op SEO (zoekmachine optimalisatie) gebied. Dat omvat alle pagina’s, afbeeldingen en content voor zoeken en delen.

WordPress heeft een standaard SEO-tool, maar het is niet dermate kunstmatig intelligent of uitgebreid als veel WordPress-gebruikers zouden willen.

Een plugin zoals SmartCrawl kan qua SEO enigszins helpen, om ervoor te zorgen dat je paginatitels, meta-omschrijvingen, hoofdzoektermen en alt-tags toepast op elke pagina en afbeelding die gevonden wilt laten worden. Een andere bekende plugin is Yoast SEO.

Om uw website zichtbaar te maken op sociale media en gebruikers te helpen relevante content te vinden, heeft elke pagina en elk blogbericht een afbeelding, zoekterm en categorie nodig voor een verbeterde gebruikservaring. Controleer deze dus stuk voor stuk in je WordPress backend om ervoor te zorgen dat je basis goed staat.

SEO optimalisatie is en blijft een arbeidsintensief vak apart. Afhankelijk van je ambities en tijd, kun je ook overwegen om dit door een professional te laten doen.

11. Controleer het robots.txt-bestand

Het hebben van een HTML-sitemap is niet genoeg voor zoekmachines om je website te vinden. Zorg er ook voor dat je een robots.txt-bestand hebt, zodat de zoekmachines weten hoe ze jouw website moeten crawlen (wat inhoudt; welke pagina’s moeten gaan ranken in Google en welke moeten worden genegeerd).

12. Kijk of alle siteprocessen correct werken

Als u een formulier of een webshop-afrekenprocedure op je website hebt, dan heb je een bepaald proces waarvan je verwacht dat bezoekers dit volgen. Hiermee kunnen ze zich voor iets aanmelden, een aankoop doen of extra informatie verkrijgen.

Aangezien dit de conversiepaden van je website zijn, is het belangrijk om uitgebreide tests uit te voeren om te controleren of er onderweg geen problemen of verwarring zijn. Je zou er ook voor moeten zorgen dat redirects voor succespagina’s aanwezig zijn en worden weergegeven zoals jij dat wilt.

Hier zijn enkele aanvullende controles voor het testen van uw siteprocessen:

  1. Als je een download belooft, wordt een bestand dan daadwerkelijk gedownload wanneer erop wordt geklikt?
  2. Als er een aanmeldings- of contactformulier is en het formulier is gekoppeld aan een CRM, wordt de informatie dan geïmporteerd in het systeem?
  3. Als er een winkelwagentje is, verzamelt het bestelproces alle benodigde klant- en betalingsinformatie en start het het aankoopproces aan jouw kant?
  4. Als een betaling vereist is, kun je bevestigen dat de betaling correct is verwerkt? Er bestaan een aantal testtools om dit te verifiëren. Zo heeft PayPal bijvoorbeeld een Sandbox-testtool waarmee je dit kunt bevestigen.
  5. Werken alle verplichte velden van het formulier?
  6. Ontvang je als beheerder een e-mailmelding nadat een transactie is voltooid?
  7. Werken alle knoppen en links in deze processen?
  8. Nadat de actie is voltooid, worden bezoekers naar een aangepaste bedankpagina geleid?
    Dit kan bijvoorbeeld zijn www.WPLounge.nl/bedankt-voor-uw-aankoop
    Iets wat het qua conversie tracking middels Google Analytics een stuk gemakkelijker maakt. Raadpleeg hiervoor onze Handleiding Google Analytics en met name hoofdstuk Doelen Instellen.

Het verzamelen van en het vermogen om websiteconversies te verwerken zijn een essentieel onderdeel van elk online bedrijf – dus dit is een cruciale test voor elke ontwikkelaar in zijn arsenaal.

13. Controleer de functionaliteit alle plugins & aanpassingsopties

Wanneer je bezig bent met het bouwen van een nieuwe WordPress website, gebruik je vaak een aantal plugins en maak je je eigen aanpassingen om de website eruit te laten zien en te laten werken, exact zoals jij het voorstelde. Zodra je de testfase hebt bereikt, dien je te controleren of dit correct is uitgevoerd.

WPL plugins
WordPress plugins… Talloos. Sommige zijn voor de gebruikservaring essentieel om pre-livegang goed te testen!

Speciale plugins of functies, die een direct effect hebben op de gebruikservaring, kunnen worden getest terwijl je door de website loopt (stap 3 van onze checklist). Bijvoorbeeld functies zoals zoeken op een site of oneindig veel content laden. Voor alles dat meer gericht is op de backend (zoals site-analyses, het toevoegen van beveiligingslagen, enz.): zorg ervoor dat deze ook allemaal zijn ingesteld en goed werken.

14. Controleer op mobielvriendelijkheid

Wist je dat meer dan de helft van al het zoekverkeer afkomstig is van mobiele apparaten? Niet verwonderlijk betekent dit dat Google de mobielvriendelijkheid van een website zwaar weegt in het algoritme.

Ongeacht het aantal bezoekers dat je verwacht jouw website te vinden via een smartphone, moet je rekening houden met hun gebruikservaring, net zoals je dat zou doen voor desktopgebruikers. Google maakt deze test eenvoudig met de mobielvriendelijkheid testtool. Dus zorg ervoor dat je deze test uitvoert en rekening houdt met eventuele fouten voordat je je nieuwe website lanceert.

Mobielvriendelijke website
Hoe mobielvriendelijk is jouw website?

15. Hoe is de compatibiliteit met verschillende browsers?

Cross-browser compatibiliteit is een andere must in de pre-livegang kwaliteitstest van je website!

Cross-browser compatibiliteitscontroles houden rekening met alle browsertypen op alle apparaten (waaronder smartphones). Als webontwikkelaar heb je waarschijnlijk al de meest populaire browsers op uw computer geïnstalleerd voor dit doel.

Alle browsers
De belangrijkste browsers: Google Chrome, Safari, Opera, Explorer en Firefox.

Ben je geen developer of heb je dat nog niet? Dan zijn er ook online hulpmiddelen beschikbaar om de responsieve aard en cross-browser compatibiliteit van websites te helpen testen.

16. De toegankelijkheid van je website voor visueel en lichamelijk gehandicapten

Vaak kan het voor bezoekers met een visuele of fysieke beperking moeilijk zijn om te navigeren en te communiceren met websites.

Om een universeel bruikbare website te hebben, moet je deze testen om te zien of deze toegankelijk is ongeacht het type handicap. WordPress heeft een aantal handvatten opgesteld, lees hier het Engelstalige artikel.

Om je website goed te testen op gebied van toegankelijkheid, begin eens met het vinden van een gratis tool voor het testen van schermlezers zoals NVDA, om u te helpen probleemgebieden te identificeren en die vervolgens te verbeteren.

Toegankelijkheid
Hoe toegankelijk is de website van WPLounge? Rechts zie je de toegankelijkheidstools die wij ter beschikking hebben gesteld.

17. Test de W3C-conformiteit van je websitecode

Codekwaliteit is belangrijk voor de algehele gezondheid van de site. Er zijn bepaalde standaarden (waaronder het World Wide Web Consortium of W3C) die bepalen aan welke eisen moet worden voldaan om een website compliant te maken.

Voor een snelle test van jouw codeerkwaliteit kun je de HTML-checker van W3C gebruiken om te zien of je site door de controle komt.

18. Update je WordPress en controleer de compatibiliteit van plugins

Voordat je nieuwe website live gaat, is het belangrijk om te controleren of je de nieuwste WordPress-installatie gebruikt.

Hetzelfde geldt voor plugins of templates op je WordPress website draaien. Dit is niet alleen belangrijk om veiligheidsredenen, maar ook om ervoor te zorgen dat alle tools compatibel blijven met WordPress.

Er zijn twee manieren om deze updates te automatiseren:

Je kunt dit doen via het bestand wp.config.php of door gebruik te maken van een plugin zoals Advanced Automatic Updates.

Op deze manier heb je alles veilig en up-to-date.

19. Bevestig je SSL-certificaat

Als je website een SSL-certificaat heeft, wat eigenlijk een haast overbodige vraag zou moeten zijn, test het dan voordat de site live gaat.

Gratis online SSL-checkers, zoals de Nederlandse SSLCheck.nl, laten je zien of er iets mis is of ontbreekt aan het SSL-certificaat.

20. Controleer de beveiliging van je website; dubbel check!

Hoewel je hostingprovider jou kan helpen bepaalde beveiligingsniveaus te handhaven, worden hackers steeds geavanceerder in het omzeilen van firewalls. Daarom is het belangrijk om je eigen beveiligingsstandaarden te hebben.

Om te beginnen is het installeren van een WordPress-beveiligingsplugin een goed idee. Een goed voorbeeld hiervan is Wordfence, iets wat WPLounge zelf ook gebruikt.

21. Test de snelheid van je site

De laadtijd van de site is een belangrijke factor voor de algehele gebruikerservaring. Een wachttijd van drie seconden is bijvoorbeeld voor veel mensen vaak te lang, dus je hebt een manier nodig om de snelheid van je site vóór en na de lancering te testen.

De tool PageSpeed Insights van Google is een geweldig hulpmiddel dat je inzichten en aanbevelingen, met betrekking tot de laadtijd van uw website, kan geven en jou hierover kan informeren.

Je kunt ook plugins zoals Hummingbird gebruiken die de snelheid van uw website rechtstreeks in WordPress helpen optimaliseren. Dit soort plugins kunnen helpen bij het identificeren van probleemgebieden en helpen bij het verkleinen van CSS, Javascript-bestanden en meer. Wat WPLounge zelf gebruikt is de plugin Autoptimize, een vergelijkbaar alternatief.

Pingdom
Een mooi alternatief om de snelheid van je website te testen: Pingdom.com

22. Hoeveel verkeer kan je website aan?

Sommige ontwikkelaars houden hier geen rekening mee, vooral als ze beginnen met een nieuwe website. Het is belangrijk om te weten hoeveel verkeer je website überhaupt aankan. Wat als er plotseling een enorme piek in verkeer op je website komt?

Je wilt je website immers niet laten crashen en potentiële verkopen te verliezen, ook al is het een eenmalige gebeurtenis is. Vandaar dat het verstandig is om het limiet van je website testen.

Zo controleer je het limiet van je website:

Controleer of je PHP-geheugenlimiet en max_file_size overeenkomen met de grootte van je website. Zorg ervoor dat je je website optimaliseert wanneer je veel plugins of andere opgeslagen bestanden op meerdere netwerken hebt.

Vervolgens kun je deze stappen volgen en de stresstest op je website uitvoeren om er zeker van te zijn dat deze bestand is tegen een overbelasting van gegevens of verkeer.

23. Verander de wachtwoorden

Dit lijkt wellicht onbeduidend, maar voorafgaand aan de lancering raden wij het volgende aan:

  • Werk alle gebruikersnamen en wachtwoorden, die toegang hebben tot je website, bij naar sterkere combinaties.
  • Test ze voordat je ze met iemand deelt.

Nu ben je tegen de livegang van je website klaar om veilige inloggegevens aan gebruikers te verstrekken.

24. Onthoud dat deze checklist slechts het halve werk is

Je hebt nu wel een complimentje verdiend. Dit is een goede basiscontrolecheck wanneer je een nieuwe website wilt lanceren. Echter raden wij ook aan om na livegang een ronde van kwaliteitscheck uit te voeren om ervoor te zorgen dat alles correct verloopt.

Evenals het nemen van deze tijd om noodzakelijke tracking- of eventuele advertentietools op te zetten.

Zorg ervoor dat je volgende site-lancering een succes is

Wellicht wil je deze lijst bewaren en bij de hand houdt wanneer je een nieuwe website lanceert.

Het testproces kan vrij lang duren, dus zorg ervoor dat je  voldoende tijd hebt om na de ontwikkeling de tests uit te voeren, mogelijke problemen op te lossen en opnieuw te beoordelen voordat de site de beheerder (en de bezoekers) bereikt.

En als je het niet alleen aankunt, of je voelt je niet op je gemak om je eigen werk te beoordelen, schakel dan extra teamleden in om te helpen met de testfasen. Je kunt ook contact met ons opnemen via info@wplounge.nl voor professionele assistentie.

Ben je een webontwikkelaar? Goede reputatie dankzij kwaliteitscontrole

Onze artikelen worden niet alleen door web professionals gelezen, maar ben jij zelf een webdeveloper? Dan wordt je reputatie niet alleen maar beoordeeld door mensen die de website bezoeken zodra deze live is. Het wordt beoordeeld door de mensen die met je werken en de kwaliteit van het product zien dat je levert.

Bij het zien van fouten kan je reputatie als professioneel webontwikkelaar op het spel worden gezet. Vandaar dat wij hiermee hopen jou een gunst te hebben gedaan. Onderschat de final check niet!

Nieuwe website mislukt
Staat je nieuwe website al online? Laat het ons weten!

Beoordeel dit artikel

(Nog geen ratings)

Roger Overdevest

Roger is eigenaar van de website WPLounge en van zoekmachine marketing bureau Kliq Internet

Gratis op de hoogte blijven?

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte
te blijven over ontwikkelingen in WordPress!

Reageer

Advertenties

Blijf op de hoogte!

Scroll Up
Open chat
Skip to content